Turerna kring upphandlingen av sjötrafiken i Stockholms skärgård har varit många och nu ska Stockholms landsting göra om upphandlingar enligt kammarrättens dom som kom igår. Kammarrätten menar upphandlingarna inte har att gått rätt till och måste göras om. Det gäller tre områden i Stockholms skärgård, bland annat innerskärgården.
– Det är naturligtvis inte bra. Vi har ännu inte analyserat läget och hur landstinget ska ställa sig till domen, om vi ska överklaga domen eller påbörja en ny upphandling, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C).
Men Ressels Rederi AB är nöjd med domen.
– Det är glädjande att vi har fått rätt. Nu kommer vi att invänta på att domen vinner laga kraft eller se om landstinget överklagar innan vi vet vad vi ska göra, säger Ulla Ressel som är vd på Ressels Rederi AB.
Rederier överklagade
Det var efter att landstinget beslutade om tilldelningen av sjötrafiken 2015 som Stockholms sjötrafik och Ressels Rederi AB överklagade. De menade att de vinnande rederierna inte skickat in alla dokument angående att tillstånd om att inrätta och hålla sjösäkerhetsanordningar, SSA. I upphandlingen fanns ett krav att alla anbudsgivare måste bifoga en ansökan till Transportstyrelsen om att sätta upp sjömärken för att få vara med i upphandlingen, något som alla inte hade skickat in.
– Kraven ska uppfyllas av alla anbudsgivare och om man inte har det, så ska man inte vara med i upphandlingen, säger Ulla Ressel.
Men enligt skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) handlar det om ett formaliafel.
– Det gäller ett krav som finns i upphandlingsunderlaget, som har att göra med om man får eller inte får sätta ut sjömärken, men det är en tjänst som är överflödigt i förhållandet till trafikuppdraget. Det handlar alltså inte om passagerarnas säkerhet, säger han.
Nu ska Stockholms landsting ska analysera domen och se om de ska överklaga eller inte.
– Det är så att rättspraxis ändrades i somras. Innan sommaren fick man ha med kravet att de skulle sätta ut sjömärken men nu enligt en ny rättspraxis är det inte längre tillllåtet. Nu måste vi analysera om felet håller i sista instans, säger Gustav Hemming (C).
Tillfälligt bolag kör skärgårdsturer
Under tiden upphandlingarna pågår kör ett tillfälligt bolag skärgårdstrafiken och Gustaf Hemming (C) menar att kammarrättens dom inte kommer att påverka skärgårdspendlarna utan att trafiken kommer att köra på som vanligt.
– Vi har ett tillfälligt avtal som sträcker sig fram till att vi har ett fast avtal. Det här avtalet är inte dyrare än det tidigare upphandlade uppdraget.