Beslutet att återuppta kontrollerna är något som engagerar. Många har hört av sig till SVT Stockholm sedan beslutet kom. Och det som många vill diskutera är att det inte längre går att blippa sitt kort när man nu bara får gå på genom bakdörrarna på bussarna.
– Att inte kunna betala för sig på SL:s bussar på Värmdö är inte fuskåkning. Så länge man inte kan läsa av reskassan på accesskortet är det SL:s problem, skriver en förargad kvinna.
– Ska man verkligen behöva betala böter när man inte kan blippa, skriver en annan.
Betala i efterhand
Men enligt SL så slipper man böter om man har ett accesskort laddat med pengar.
– Finns det tillräckligt med pengar får man betala kontrollanten för bussresan i efterhand om man inte kunnat blippa kortet eller av någon anledning inte kunnat köpa en enkelbiljett via appen i mobilen, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen på Region Stockholm.
– Men om man är lojal med SL, vilket jag tycker att man ska vara, så köper man en enkelbiljett via appen i mobilen. Det är samma pris som med reskassan.
Dyr pandemi
Och SL behöver att fler resenärer känner den lojaliteten. Coronapandemin har varit dyr för företaget. Själva säger SL att man förlorat 100 miljoner kronor i veckan på att plankandet ökat samtidigt som resandet minskat kraftigt.
– I maj noterades 70 000 plankare vid våra pendeltågsstationer, vilket är nästan en dubblering jämfört med förra året, säger Claes Keisu.
”Plankarknapp”
Hur vet man det så säkert? Jo, på 34 av Stockholms 50 pendeltågsstationer har personalen en så kallad plankarknapp som används för att notera tjuvåkare. I tunnelbanan har man inte samma system, utan där bygger uppgifterna på fysiska kontroller. Förra året uppskattade man andelen fuskare till 4,2 procent av resenärerna. I april i år var andelen 5,7 procent. I maj hade den ökat ytterligare till 7,8.
När det gäller bussar har SL ingen siffra på antalet plankare, men man tror att många fuskar där också. Och imorse fick man vatten på sin kvarn vid en tidig kontroll av bussar i Kista.
Samtliga saknade biljett
– De första fem som klev av saknade giltig biljett, så de fick betala biljett och tilläggsavgift på sammanlagt 1 550 kronor. Samma sak på nästa buss. De första saknade biljett, berättar Claes Keisu.
– Då satt resten av resenärerna kvar trots att det var ändhållplats. När chauffören beordrade av de sista fem saknade även de biljett. Så de första 15 som kontrollerades saknade samtliga biljett och det stärker vår tes.