Foto: TT

Fortsatt långa svarstider för SOS Alarm

Uppdaterad
Publicerad

Väntetiderna på SOS Alarm är fortfarande för långa och nu efterlyser företaget mer pengar från staten för att kunna anställa fler larmoperatörer.

Under onsdagen presenterade SOS Alarm sin årliga rapport med statistik och analyser kopplat till larmnumret 112. Och de trender som man ser i hela landet går också igen i Stockholm.

– Vi ser en trend med fler samtal som vi kopplar till polisen och en trend med tolkade samtal, säger Björn Skoglund, tjänsteutvecklare på 112.

”Ökad press på operatörerna”

Antalet akuta polisärenden, där larmoperatören på SOS Alarm alltså kopplar över samtalet till polisen, ökade med nära 75.000 samtal i hela landet mellan 2015 och 2016. Och samtal där det fanns tolkbehov ökade med 73 procent.

Den ökningen menar Björn Skoglund ställer nya krav på larmoperatörerna.

– Ett samtal där någon behöver ambulans och inte har så lätt att förklara sig eller till och med behöver tolk kan ju ta tio minuter eller en kvart och det blir ju en ökad press på operatörerna.

För långa svarstider

Samtidigt fortsätter svarstiderna att ligga långt över de 8 sekunder som det ska ta enligt alarmeringsavtalet. 2016 låg svarstiden i genomsnitt på nästan 15 sekunder.

– Vi har ju haft för höga svarstider under flera år. Det beror mycket på att vi faktiskt inte har den ersättning från staten som vi skulle behöva för att få fler operatörer, säger Björn Skoglund.

Hur många skulle ni behöva här i Stockholm?

– Vi är ett 80-tal idag och vi skulle behöva vara mellan 20 och 30 operatörer till för att kunna komma under 8 sekunder. Men vi har ju en personalomsättning så jag tror vi skulle behöva rekrytera dubbelt så många, alltså någonstans runt 60, avslutar Björn Skoglund, tjänsteutvecklare 112.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.