Snart får enbart elbilar köra på till exempel Kungsgatan. Miljözon 3 införs i december nästa år – och då blir det stopp för både bensin- och dieselbilar i delar av innerstaden. Foto: TT/SVT Grafik

Fossilfritt i Stockholm city – hur påverkas du? Se vad läsare skrivit i chatten

Uppdaterad
Publicerad

För första gången i Sverige införs miljözon klass 3 – och det i Stockholms innerstad. Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen förbjuder helt bensin- och dieselbilar från december nästa år. Läs vad läsare och tittare tycker om beskedet i vår chatt. Chatten är nu stängd.

Fossilfritt i delar av innerstan nästa år – hur påverkas du av det?

Fred-Erik af Öring • Är detta en typ av test i syfte att utvärdera denna typ av miljözon för att sedan implementera den i hela Stockholms innerstad?

Hej,

det är redan klart att miljözonen kommer att utvidgas. Besked om hur och när kommer under första halvåret 2025. Staden som helhet har som mål att vara fossilfri till 2030.

Pinnat inlägg

Rätt besked om mopeder och motorcyklar

Lagstiftningen ang miljözoner gäller inte mopeder och motorcyklar, så det innebär att de får köra fritt i miljözonen. Som lagstiftningen ser ut just nu.

I tidigare inlägg frågade någon om vad som gällde, och vi utgick från Transportstyrelsens text och svarade att mc inte får köra i miljözonen, men det var alltså fel. Mopeder och motorcyklar är undantagna från miljözonen, enligt ett klargörande från trafiborgarrådets pressekreterare.

Pinnat inlägg

UNDANTAG:

Många frågar om undantag, så här skriver Stockholms stad om vilka som är undantagna för villkoren att köra in i miljözon 3:

- fordon som används i yrkesutövning av en polisman eller någon annan anställd tjänsteman vid Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen, tulltjänsteman, kustbevakningstjänsteman, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär

- övrig räddningstjänst

- transport av sjuka personer till läkare eller sjukhus

- utryckningsfordonfordon som används av personal inom Kriminalvården vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning

- fordon som tillhör eller brukas av Försvarsmakten, Försvarets materielverk, Försvarets radioanstalt eller Totalförsvarets forskningsinstitut

- fordon som används vid särskilt anordnade transporter så som färdtjänst

- fordon med förare eller passagerare som har ett parkeringstillstånd för rörelsehindrade

- fordon för vilket det har lämnats bilstöd via Försäkringskassan.

Pinnat inlägg

Björn • Kan man köra en hybridbil inom miljözonen 3?

Hej,

De fordon som kommer få köra i Miljözon klass 3 är:


- Lätta och tunga elfordon

- Lätta och tunga bränslecellsfordon

- Lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6

- Tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

Läs mer på Stockholms stads hemsida.

Tack för alla inlägg! Det här har varit en väldigt aktiv chatt som har väckt många frågor. Vi stänger den nu för den här gången, men vi kommer att fortsätta bevaka frågan.

Hej, Jag som har handikappstillstånd för jag köra i zon klass 3 • Hej, Jag som har handikappstillstånd för jag köra i miljözon klass 3

Om du har parkeringstillstånd för rörelsehindrade, så ja.

Mia • Svaret var att handikappade ned tillstånd får åka. Men många handikappade får inget tillstånd av sthlm stad. Jag är handikappade men får inget tillstånd. Det blir att byta jobb, och hur lätt är det 😭

Hej Mia,

det låter besvärligt. Mejla gärna oss på stockholm@svt.se om du vill berätta mer om det.

Eric • https://www.miljofordon.se/bilar/vad-aer-miljoebil/miljoeklasser/
Zon 3 gäller för både lätta och tunga fordon.
"Här får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som klarar Euro 6 köra. När det gäller tunga fordon får elfordon, bränslecellsfordon, samt laddhybrider och gasfordon som klarar Euro VI köra i zon 3."

Alltså duger inte laddhybrider för personbilar i miljözon 3.

Tony Lindgren • Men hur ska vi ha råd att byta bil?

Sören akselson • Luften i innerstaden har inte varit så bra på 30 år och gränsvärdena underskrids. Argumentet att luften ska bli bättre i innerstan är falsk. Dels är luften bra och om man av någon anledning hävdar den ändå är dålig så lär den ”dåliga” luften utanför avspärrningen sprida sig inåt. Miljöargumentet håller inte. Inte heller den andra anledningen, minska bullret. Det är få människor som bor i området. Utanför bor desto fler och där ökar rimligen trafiken och bullret.

Johan • Vi som kör turistbussar ser årligen till att ca 2,5 miljoner turister kommer till staden och dessa konsumerar för ca 4,1 miljarder enl branschundersökningar! Alla bussbolag och företag borde bojkotta stan. En annan sak, jag läser med ett leende på läpparna från boende i centrala Stockholm som nu tror att centrum nu kommer bli ett miljöuttopia med detta ogenomtänkta beslut. Trafiken kommer naturligtvis inte att upphöra utan att köa när dom tvingas köra omvägar. Det är samma människor som tror att det är viktigare att Sverige slutar med utsläpp än tex Kina och Indien..

Anonym, men ni kan kalla mig Prins Berit • "vid brådskande yrkesutövning" står det att det är undantaget.
Vad menas med det? Ge några exempel?
Jourhavande arkeolog ;) eller vad räknas som "brådskande yrkesutövning? "

Hej,

visst vore det spännande om arkeologer hade blåljus? :) Men den frasen hänger ihop med Kriminalvårdens fordon, som jag uppfattar det.

Martin • Förbjud och begränsa samtliga transport medel i innerstaden, allt från bussar till elsparkcyklar, alla är skadliga för miljön! Har man fötter kan man gå igenom hela staden på lite drygt en timme, vad är problemet?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.