Stockholms första tunnelbana invigdes 1933, då de tre stationerna Slussen – Södra Bantorget (Medborgarplatsen) – Ringvägen (Skanstull) öppnade.
Men eftersom befolkningen i huvudstaden växte snabbt och trängseln på gatorna blev allt större, ökade också behovet av bättre kommunikationer.
År 1941 beslutade därför Stockholms stad att bygga ett storskaligt tunnelbanesystem. Beslutet var djärvt, för ingen annan europeisk stad av Stockholms storlek hade planerat eller byggt ett helt tunnelbanenät tidigare.
Avgörande betydelse för ytterstadens utbyggnad
Tunnelbaneutbyggnaden fick en avgörande betydelse för ytterstadens utbyggnad. År 1950 invigdes tunnelbanelinjen mellan Slussen och Hökarängen. Två år senare började tågen rulla mellan Kungsgatan (Hötorget) och Vällingby.
Vill du titta på hela filmen om Gröna linjens utbyggnad västerut? Filmen, som är producerad av Stockholms stads gatukontor, finns bevarad på Kungliga biblioteket men går att se på Stockholmskällan.