Tunnelborrmaskinerna som ska användas när tunnelbanans gula linje byggs, liknar den jätteborr som syns på bilden. Borren används just nu vid ett kabeltunnelbygge mellan Danderyd och Hammarby sjöstad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tunnelborrmaskinerna som ska användas när tunnelbanans gula linje byggs, liknar den jätteborr som används vid kabeltunnelbygget mellan Danderyd och Hammarby sjöstad. Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Tunnelbanans gula linje ska byggas med gigantiska tunnelborrar

Publicerad

Buller och vibrationer från sprängsalvor har blivit vardag för många stockholmare, nu när tunnelbanans blå och gröna linje förlängs med tolv stationer. Men den nya gula linjens spårtunnlar kommer att drivas fram på ett helt annat sätt – med två gigantiska tunnelborrmaskiner.

Åtta kilometer underjordiska spårtunnlar ska borras fram genom berget och under Mälaren för den gula tunnelbanelinjen. Samma teknik används just nu vid bygget av Svenska kraftnäts stora kabeltunnel, som borras fram mellan Danderyd och Hammarby sjöstad.

– Samtidigt som maskinen borrar sig fram genom berget så kläs tunneln in i vattentät betong, säger Johan Brantmark, chef för gula linjen Region Stockholm.

Men trots att stora delar av gula linjen borras fram, så kommer stockholmarna ändå att få stå ut med en del sprängbuller.

I videon ser du var och när det nya tunnelbanebygget kommer att orsaka mest störningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.