Houman Sebghati från Hässelby har arbetat extra som lärare i fem år. Han har jobbat på skolor i såväl ytterstadsområden som i innerstaden och menar att den strukturella rasismen förekommer överallt.
En stor del av problemet är att lärarlag och ledningsgrupper ofta är homogena, menar Houman Sebghati.
– Det finns tydliga problem med hur man handskar frågor som rör rasism och diskriminering. Att man inte förstår hur ens elever har det eller hur man själva, som ledningsgrupp eller lärare, ofta är en del av problemet.
Ett exempel som Houman tar upp är när en elev placeras i en klass för barn med svenska som andraspråk utan någon individuell prövning. Om man placeras där bara utifrån sin etniska tillhörighet kan det vara en överträdelse av förbudet mot indirekt diskriminering.
Skolturne
Nu väntar en höst med föreläsningar inom ämnet för skolor på sex olika platser i landet.
Turnén består av heldagar som innehåller musik och drama i en förmiddagsföreställning för ungdomar och vuxna. Under eftermiddagarna får skolpersonalen och skolledarna en undervisning i hur rasismen fungerar inom den svenska skolan.
Sedan är tanken att elever och lärare möts i klassrummet för att diskutera en frågeställning som man lyft under dagen.
Datum:
24 oktober: Eskilstuna
12 november: Stockholm
14 november: Västerås
25 november: Malmö
6 december: Göteborg
10 december: Uppsala