Just nu rullar femton robotar runt på Södermalms gator, men snart kommer de dyka upp även i Solna och Sundbyberg. De ska dock inte ersätta de 6 000 bud som jobbar på budföretaget Foodora i Sverige idag, utan vara ett komplement, enligt företaget.
– En genomsnittlig robotleverans tar mindre energi än att koka en kastrull med vatten, säger Ahti Heinla, vd för det estniska bolaget Starship som Foodora nu samarbetar med.
Facket vill se andra prioriteringar
Transportarbetarförbundet är i grunden positiva till den teknologiska utvecklingen, men hade ändå önskat att företaget prioriterade annat.
– Man hade ju kunnat lägga pengar på att höja lönen eller byta ut cykelflottan istället för de här matrobotarna, säger Sirin Celik, utredare på transportarbetarförbundet.
Efter att Foodora fick kritik för sin arbetsmiljö tecknades 2021 ett kollektivavtal med LO-facket transport. Men det är endast cykel- och mopedbud och inte de som kör bil eller jobbar på lagret som omfattas av kollektivavtalet.
Inte första robottestet
Redan 2021 och 2022 lanserade Foodora två olika testrobotar i samarbete med Tele2 och det tyska företaget Teraki, men de försvann snabbt.
– Det här är första gången vi har hittat en teknik som gör att vi är redo att skala upp robotar. Så nu är det första gången vi kan göra det kommersiellt, säger Daniel Raba, logistikchef på Foodora.
Transportstyrelsen har beviljat tillstånd för robotarna, som nu får köra med en hastighet på maximalt sex kilometer i timmen på Södermalms trottoarer. Enligt utvecklaren Athi Heinla är robotarna programmerade så att de ska vara ”artiga” och säkra. De gör plats åt människor och stannar vid rödljus. Men de kan inte ringa på dörren eller gå upp för trappor.
– Folk uppfattar våra robotar som väldigt söta, säger Heinla.
Hör mer om framtidsvisionen med robotarna i inslaget ovan.