Covid-19 har gjort att stockholmarna ändrat sitt beteendemönster och valt bort kollektivtrafiken i stor utsträckning. En effekt har blivit minskade biljettintäkter. Biljettintäkterna står för runt hälften av SL:s budget. Som en konsekvens tvingas nu trafikförvaltningen att skrota eller åtminstone skjuta upp flera investeringar på 11 miljarder.
Nedan följer listan över investeringar som slopas. Siffrorna är i miljoner kronor.
- Spårvagn city – Norra Djurgårdsstaden 5 015*
- Bussdepåförsörjning 1 850
- ERTMS (EU-standardiserat signalsystem) 1 387
- Pendeltåg depå ny 850
- Saltsjöbanans upphöjning 527
- Upprustning Saltsjö Järla 130
- Ny färjeterminal Skeppsbrokajen 112
- Stombusslinje Nacka-Söderort 18
*Norra Djurgårdsstaden har en specificerad utredningskostnad för 15 mnkr vilket tas bort ur investeringsbudget, men en sedan tidigare i utredning specificerad totalkostnad för 5 mdkr.
Spårväg till Norra Djurgårdsstaden
Så sent som i september presenterades Region Stockholms utredning kring Spårväg city. I Stockholmdirekt berättade trafikpolitikerna om att det i framtiden behövs både buss och spårväg till Norra Djurgårdsstaden. Något man nu tar bort pengarna för.
– Svåra tider kräver svåra beslut. Som ett led i att skaffa oss hängslen och livrem i en orolig tid, krismarginaler helt enkelt, har vi gjort en rejäl översyn av våra investeringar kommande år. Det innebär att totalt 11,5 miljarder kronor i investeringar nu effektiviseras, bantas, skjuts på framtiden eller stryks helt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL i ett uttalande om de slopade investeringarna.
I videon nedan ser ni finansregionsrådet och oppositionsråd om budgetsatsningarna.