Adam Norek körde bil i centrala Stockholm tillsammans med sin dotter under söndagen när han plötsligt noterade en buss som kommit på villovägar. Han hann ta fram telefonen och fångade den stora explosionen.
– När det small tappade jag telefonen. Men sedan såg jag hur föraren sprang ut ur bussen, säger han.
Hittills är orsaken till bussbranden inte färdigutredd, men polisen misstänker att gastuber på bussens tak fattat eld vid en sammanstötning.
Gasbilar exploderar av trycket
En bensinbil exploderar inte – men en gasbil kan explodera som på film. Gasfordon är försedda med en säkerhetsventil som ska lösas ut vid en temperatur på 110 grader.
– Problemet uppstår när säkerhetsventilen inte fungerar, då blir fordonen dödsfällor. Det värsta exemplet är när en gasdriven sopbil i USA exploderade – tanken flög 400 meter och landade på en skolgård, säger Tommy Carnebo är brandman, samordnare för kommunikationsolyckor vid Södertörns brandförsvar till TT och fortsätter:
– Riskområdet för ett brinnande gasfordon är 75 meter. När säkerhetsventilen löses ut, om den fungerar, slår dessutom en svetslåga ut från fordonet – sex meter lång från personbilar, och tjugo meter lång från tunga fordon. Det finns i dag inget regelverk för hur ventilen ska riktas, så det går inte att veta åt vilket håll lågan slår ut. Det är ju inte så lyckat i exempelvis centrala Stockholm, säger Carnebo.