Två personer i en park.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag förstår att många lockas av att snabbt lägga ut sina barns skolavslutningar på sociala medier, men jag hade önskat mer förståelse för oss under skyddad identitet”, säger ”Elin. Foto: Hashi Ahmed/SVT

”Elin” har skyddad identitet – bilder på barnet publicerades i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

”Elin” och hennes barn har skyddad identitet. Men efter skolavslutningen publicerade en annan förälder en video där hennes barn syntes, samt vilken skola de befann sig på. Trots att videon är borta är ”Elin” orolig över vad som nu ska hända.

– Klart att jag har ont i magen om det är så att han kommer stå utanför skolgården när skolan börjar, det är något som jag måste ha i åtanke, säger hon.

”Elin” berättar om flera begränsningar som tillkommit i hennes liv sen hon och hennes barn fick skyddad identitet. Det är inte bara det praktiska som blivit betydligt mycket krångligare utan även den psykiska.

– Du rör dig som en rädd hare från byggnad till byggnad för att inte vara exponerad för ett rovdjur, det är en enorm stress.

Elin är inte kvinnans riktiga namn. Hör hennes berättelse i videon ovan.

Juristen: Saknas kunskap

Astrid Nymansson, jurist på Svenska fotografers förbund, berättar att många saknar kunskap i hur man får publicera bilder från skolsammanhang där andra barn och elever syns.

– Man har ett ansvar som skolledare i dessa situationer när det finns elever med skyddad identitet, att ta det på allvar, att överväga ett fotoförbud, säger hon.

Trots att hon tycker man ska vara försiktigt med fotoförbud så tycker hon att det i vissa fall kan vara nödvändigt.

Kvinna framför webbkamera

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Juristen Astrid Nymansson förklarar vad som gäller vid fotografering på skolavslutningar. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.