– Vi måste trycka tillbaka dieselbilarna och det tycker jag stockholmarna bör tänka på när de skaffar bil, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborrgarråd.

Helldén (MP): Vi måste trycka tillbaka dieselbilarna

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm ser ut att missa de nya miljömålen som införs år 2020 och för att begränsa bilars utsläpp vill Transportstyrelsen införa nya miljözoner. Men det kommer inte att räcka till, och nu uppmanar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att stockholmarna tänker över sina bilköp.

År 2020 införs nya miljömål för att få ned kvävedioxidutsläppen och ge bättre luft i Stockholm. För att lyckas nå de nya målen, så vill Transportstyrelsen vill införa miljözoner i Stockholm, enligt P4 Stockholm.

Nu vill man överföra de begränsningar som idag finns på den tunga trafiken, till personbilar.

Miljözoner i Stockholm

Tuffa krav

Genom att dela upp Stockholm i två zoner så hoppas man på att få ned utsläppen. För att klara framtidens mål så krävs det nästan helt utsläppsfria bilar för att få köra i den inre zonen som till exempel i Gamla stan, och nu vill staden minska antalet dieselbilar.

– Vad man ser i alla de här rapporterna är ju att det är dieselbilarna som är de stora bovarna, och även om man inför miljözoner, så släpper de ut en otrolig massa kvävedioxid. Vi måste trycka tillbaka dieselbilarna och det tycker jag stockholmarna bör tänka på när de skaffar bil, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt trafikborrgarråd.

Kvävedioxid är en giftig gas som bildas vid förbränning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Miljözoner i Stockholm

Mer i ämnet