Trots att ett eventuellt införande av nya miljözoner i Stockholm än så länge är flera år bort, så är frågan under lupp i stadens politiska referensgrupp som arbetar med miljözonsfrågan.
– Det här är ett sätt att få möjlighet att ställa frågor. Syftet är att få in olika aspekter från de olika forskarna och utredarna om hur vi ska göra med miljözonerna, säger Daniel Helldén (MP), ordförande i den politiska referensgruppen.
Valfråga för (MP)
Miljöpartiet gör ingen hemlighet av att miljözonerna är en valfråga och det är också Miljöpartiet i Stockholms stad med trafikborgarrådet Daniel Helldén i spetsen som bjudit in samtliga representanter i stadens politiska referensgrupp för miljözonsarbetet till ett kunskapsseminarium i centrala Stockholm.
Seminariet fokuserar på hur många människor i Stockholms stad som påverkas av partiklar från vägtrafiken, hur luftkvaliteten påverkar folkhälsan och vad miljözoner kan innebära för luften i Stockholm. Detta är några av frågorna som kan vara avgörande i det fortsatta arbetet med miljözoner.
– Vi behöver veta hur förhållandet mellan luftkvalitet och hälsoeffekter på medborgarna ser ut, och hänger ihop, säger Daniel Helldén (MP).
”Alla kanske inte kan gå och köpa en ny dieselbil”
En av de inbjudna är Kristofer Elo som arbetar som utredare vid Transportstyrelsen. Han har varit med och skrivit den utredning som regeringen bygger sitt förslag på, som kan komma att ge kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från den 1 januari 2020.
– Jag kommer att prata om hur och varför vi gjorde konsekvensutredningen som vi lämnat till regeringen, men också vara kritisk mot den och prata om dess brister. Till exempel att vi inte tagit med i beräkningen hur folk beteendemässigt kan reagera på ett införande av miljözoner. En sak är att alla kanske inte kan gå och köpa en ny dieselbil som klarar miljözonskraven. Utan folk kanske köper en någon årsmodell äldre begagnad bensinbil som klarar miljökraven istället eftersom det kan vara en billigare lösning för konsumenten, säger Kristofer Elo.
Sex inbjudna föreläsare
Utöver Kristofer Elo är professorer i miljömedicin, nationalekonomi, atmosfärskunskap med fokus på
luftföroreningar inbjudna, samt Svenska Miljöinstitutets utsläppsexpert för vägtrafik.
Om och hur de kvartslånga dragningarna kommer att påverka politikerna i frågan om miljözoner går inte att säga. Miljöpartiet är starkt för ett införande av miljözoner så snart som möjligt, medan moderaterna i stadshuset vill avvakta. Oppositionsborgarråd Anna König Jerlmyr (M) har redan tidigare sagt att en röst på Moderaterna i höstens val innebär ett tydligt nej till miljözoner år 2020.
Planerna går vidare i juni
Nästa steg för referensgruppen är att mötas i juni. Då väntas de också ha fått rapporter från både miljöförvaltningen och trafikförvaltningen.
Kommer ni att diskutera var i Stockholm de olika miljözonerna kan föreslås gälla mer specifikt då?
– Det beror på förvaltningen och det hänger ihop med hur utsläppssituationen ser ut idag, säger Daniel Helldén (MP).
Den politiska referensgruppen i miljözonsarbetet består av representanter från kommunstyrelsen:
(MP) företräds av Daniel Helldén, tillika ordförande i gruppen. Borgarrådssekreterare är Thomas Karlsson.
(Fi) Malin Ericson, och politisk sekreterare Lisa Eriksson.
(V) Rikard Warlenius. Bisittare: Johanna Mathiasson fram till sista april, och sen Lisa Mörtlund.
(S) Jan Valeskog och borgarrådssekreterare Karin Kolk.
(M) Cecilia Brinck och borgarrådssekreterare Carolina Zandén.
(KD) Mikael Valier och Martin Källstrand.
(L) Patrik Silverudd, borgarrådssekreterare: André Nilsson.
(C) Karin Ernlund och Joakim Aspeheim.
Fakta: Miljözoner
På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:
• Miljözon 1
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.
Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.
• Miljözon 2
Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.
• Miljözon 3
Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.