På fredag presenterar den grönblå majoriteten sitt förslag till verksamhetsplan för Spånga-Tensta 2019. Den innehåller flera satsningar som ska öka tryggheten, skriver majoriteten i ett pressmeddelande.
– Vi har som stadsdel särskilda problem på trygghetsområdet som behöver mötas med skarpa åtgärder och ett långsiktigt, målmedvetet arbete, säger stadsdelsnämndens ordförande Ole-Jörgen Persson (M).
Pollare eller bommar
Satsningarna handlar inte minst om fysiska förändringar. Bland annat föreslås en ny typ av trafikhinder som kan styras digitalt för att förhindra buskörningar på gång- och cykelvägar.
Vårdslös körning har länge varit ett problem i Järvaområdet. Våren 2017 dog en kvinna efter att hon blivit påkörd av en motorcyklist på en grusväg vid Eggeby gård. Ole-Jörgen Persson säger att man tittar på olika typer av bommar och pollare.
– Det är hinder som kan låsas och rent fysiskt stoppa fordon att köra på vissa ställen. Bilar är det största problemet, men målsättningen är att man ska kunna stoppa motorcyklar också.
Tio miljoner kronor ska gå till trygghetsinvesteringar i stadsmiljön och på fritidsgårdar.
– Särskilt på Blå huset har vi haft problem med obehöriga personer. Det behöver vi stoppa. Det kan handla om ett utökat skalskydd och kameraövervakning om vi får till det, säger Ole-Jörgen Persson.
Vill se närmare samarbeten
Den grönblå majoriteten i Spånga-Tensta föreslår även ökad samverkan med andra aktörer som polisen, räddningstjänsten och kriminalvården.
– Vi har ett brottsförebyggande råd i dag, men det har mest varit ett informationsforum. Jag vill ha ett råd som består av flera aktörer och som gemensamt beslutar om åtgärder för att öka tryggheten, säger Ole-Jörgen Persson.
Han vill också se ett närmare samarbete med grannen Rinkeby-Kista.
– Vi kan mötas tillsammans med polisen för att utbyta information och socialtjänsten i den mån de kan, så att vi kan fånga upp människor tidigare.
Verksamhetsplanen i sin helhet blir offentlig på fredag.