Trots att intäkterna från Stockholms trängselskatt fördubblades i fjol är de nu på väg att höjas igen. Pengarna behövs för att finansiera utökningen av Stockholms kollektivtrafik, skriver Dagens Industri.
Utbyggnaden är en del av det trafikpaket som förhandlas fram av staten, Stockholms läns landsting och kommuner i och kring huvudstaden.
Trafikpaketet beräknas kosta 25 miljarder kronor och staten ska stå för drygt hälften av investeringarna. Merparten av statsutgifterna ska komma från trängselskatten, enligt uppgifter till affärstidningen.
Höjning på Essingeleden
Trafikverket har utifrån räkneexempel identifierat tre åtgärder där skatten skulle kunna höjas.
Den första är en höjning på Essingeleden, från 30 till 35 kronor under rusningstid.
Den andra och tredje åtgärden är att införa skatt på vissa dagar före helgdagar, som numera är skattebefriad, samt att börja ta ut skatt från klockan 06.00 i stället för 06.30.
– Vi har ett generellt uppdrag och tittar i princip på allt, säger Peter Huledal, utredningschef på Trafikverket i Stockholm till tidningen.
Drar in miljardbelopp
Trängselskatten har dragit in 1,6 miljarder kronor till statskassan sedan den infördes 2007. Hur mycket de tre nya åtgärderna kan dra in vill Peter Huledal inte kommentera.
Inte heller vill HG Wessberg på Sverigeförhandlingen, som står för översynen av trafikpaketet, tala om hur mycket pengar som skulle vara kopplade till Trafikverkets åtgärder.
Enligt Wessberg finns heller inget ett färdigt avtal för trafikpaketet, men det pågår ”positiva” förhandlingar.