Som bevis på den goda relationen med polisen uppvisar hotellägaren två mailkonversationer där man kommer överens om att lämna ut övervakningsmaterial.
Uppgifterna om att Hotell Sundbyberg omgärdats av kriminalitet kommer både från initierade poliskällor, tingsrättsdomar och vittnesmål från boende i området. SVT har inför publiceringen sökt hotellägaren flera gånger via mail, telefon och på plats i receptionen.
”Fastighetsägarens ansvar”
Hotellets ägare, Ahmad Rashidi, medger nu att brott förekommit i lokalerna, men menar att man vidtagit de åtgärder som man kunnat och att man fallit offer för en större problematik i hela Hallonbergen centrum.
”Vi har bland annat kastat ut knarkare från källaren i huset, trots att det är fastighetsägarens ansvar. Fastighetsägaren har inte gjort någonting för att förhindra kriminaliteten, skriver han i ett mejlsvar.
Vad har ni för ansvar för att kriminalitet inte förekommer i era lokaler?
”Vi följer de riktlinjer som polisen givit oss. Detta innebär bland annat att vi inte får neka någon gäst på grund av till exempel utseende eller utmanande klädsel. Vi får heller inte visitera någon gäst. I de fall som vi misstänker något oegentligt måste vi tillkalla polisen, vilket vi också gör”.
Förnekar antalet utryckningar
Vidare bestrider hotellet den uppgift som SVT publicerat om att blåljuspersonal ska ha gjort omkring 160 utryckningar till adressen under en tvåårsperiod. Uppgiften kommer från en tingsrättsdom i maj 2022 där fastighetsägaren begärt att få Hotell Sundbyberg avhysta från lokalerna.
Enligt hotellets egen analys handlar det inte endast om ”utryckningar” utan även planerade utredningsåtgärder och incidenter som inte varit direkt kopplade till hotellverksamheten.