Jenny Lundblad var en av resenärerna som väntade på pendeltåget från Märsta/Väsby i torsdags. Tåget som skulle anlända till Norrviken 07.10 ställdes in utan förklaring och ett halvfullt skip stop-tåg svishade förbi innan nästa tåg äntligen stannande. Ett kort tåg.
– Det var överfullt redan när det kom in, berättar Jenny Lundblad för SVT Stockholm.
Resenärerna vände sig mot varandra
Eftersom Jenny Lundblad arbetspendlar till en annan stad hade hon en anknytning att passa i Stockholm och valde ändå att tränga sig på tåget – under hot från andra passagerare.
– De skrek att vi skulle gå av, ”försvinn”, ”Ni får inte åka med”, så lät det och vi ville väl inte tränga oss på heller men man måste ju när man har andra tåg att passa, säger hon.
Resan gick sedan vidare. Sakta.
– Vi stod som packade sillar, knappt möjligt att andas med den där arga stämningen i luften. Att jag inte kunde hålla i mig hade inte någon betydelse. Vi kunde ändå inte röra oss, säger Lundblad.
En kvinna med funktionshinder fick panik
Hon berättar att en medresenär som skulle av i Ulriksdal inte hann av eftersom hon inte kom loss från mitten av människohopen där hon hamnat.
En dam med rullator i Helenelund kom inte på och så fortsatte det. En kvinna på tåget, som Jenny utifrån sin profession bedömde ha ett funktionshinder, fick till sist panik.
– Hon började jämra sig och hyperventilera, jag fick ingen kontakt med henne och det kändes som att hon var nära ett anfall, säger Jenny Lundblad.
Utsatta grupper drabbas
Det är fyra stationer som kan påverkas negativt av skip stop-tågenen. Dessa får färre avgångar och hittills har tågen som stannat också dragits med stora förseningar.
Jenny missade sin avgång mot Eskilstuna, trots att hon var en av få som lyckades tränga sig på tågen på torsdagsmorgonen. Men hon tänker ändå främst på de barn, äldre och funktionshindrade som inte har några alternativ till kollektivtrafiken.
– Det finns ju en särskola i Häggvik till exempel, hur ska de klara det här? Nej, jag kommer aldrig att förstå varför det genomförs och utgår från att samtliga beslutsfattare runt detta har råd och möjlighet att åka bil till sina arbeten, säger hon.
– Vilken cynism. Fy fan vilken värld, säger hon.
Fler vittnesmål om effekter
På Facebook har gruppen, ”Stoppa skipstop – SL stryper pendeltågstrafiken till hälften” nära 2.000 medlemmar.
Där vittnar människor om hur man löst problemen med kollektivtrafiken. Man har köpt bil, bott hos vänner, promenerat 15-20 minuter till nästa hållplats och någon funderar till och med på att gå ner i arbetstid för att hinna med pendlingen.
Nästan 2.000 personer har också skrivit på protestlistan ”Nu stoppar vi Skipstop över kommun- och partigränser”.
Här är stationerna som påverkas:
De fyra stationer som får färre avgångar under högtrafik är:
Ulriksdal
Norrviken
Roterbro
Häggvik
Det finns sammanlagt fyra nya snabbtågslinjer som har så kallade skipstop. Tre av dem börjar köra från och med 10 december. Den fjärde börjar köra i augusti 2018. Dessa linjer kommer inte att stanna vid följande stationer:
Stuvsta
Tullinge
Roterbro
Norrviken
Häggvik
Ulriksdal
Trångsund
Skogås
Jordbro
Krigslida
På samtliga stationer körs tidigare tågtrafik som vanligt.
Källa: Storstockholms Lokaltrafik samt Claes Wersäll, pressekreterare för trafiklandstingsrådet (M).