SVT har berättat hur det brittiska bolaget Go-Ahead i måndags vann upphandlingen av att driva tunnelbanan i Stockholm värd runt 40 miljarder kronor. Bolaget har fått hård kritik i England efter en rad skandaler.
Tre bolag diskades
Region Stockholm fick fyra anbud. Förutom vinnande Go-Ahead var det:
- Hongkongbolaget MTR, som driver tunnelbanan i dag.
- Parisbaserade Transdev som tidigare hette Veolia.
- Franska Keolis som bland annat sköter busstrafik i Stockholm.
Upphandlingen skedde i flera steg. Keolis lade det lägsta budet. De ansåg att de kan driva tunnelbanan för 1,95 miljarder om året. Go-Aheads bolag Connecting Stockholms bud låg på 2,1 miljarder per år.
– Vi har en upphandling som kanske är världens största icke-militära upphandling. Och tre av fyra anbudsgivare blir diskvalificerade. Vi har dessutom lägsta priset. Så vi tycker ju att vi vunnit upphandlingen, även om vi väger in kvalitetsdelen. Men vi har fått noll på ett av kriterierna, vilket är för oss obegripligt, säger Jan Kilström, vd Keolis.
Kan överklagas
När bolagen lämnat sina anbud värderades i nästa steg kvaliteten utifrån de dokument bolagen lämnat in i fem olika kategorier. Rankingen var 0 – 3. Alla utom Go-Ahead fick var sin nolla i olika kategorier. En nolla innebär automatisk diskvalificering. I Keolis fall blev de nollade i kategorin ”IT- och informationssäkerhet”.
– Vi anser att vi gjort en beskrivning av den här IT-lösningen. Att vi har noll är obegripligt. Vi har presenterat en okej lösning. Kanske inte den bästa, men en okej, säger Jan Kilström.
Är ni inte bara dåliga förlorare?
– Jo, naturligtvis talar jag i egen sak. Tre av världens största kollektivoperatörer blir diskvalificerade. Det är jättemärkligt. Vi har aldrig blivit diskvalificerade tidigare när det gäller en kvalitetsbedömning, säger Jan Kilström.
Kommer ni att överklaga?
– Vi har tio dagar på oss. Det ska mycket till för att vi inte ska göra det, säger han.