Keolis vd Jan Kihlström

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi tycker att vi har vunnit”. Hör Keolis vd Jan Kihlström om upphandlingen. Foto: SVT

Keolis förlorade upphandling om tunnelbanan – trots lägsta pris: ”Chockartat”

Uppdaterad
Publicerad

Den franska kollektivgiganten Keolis lade lägsta pris i jätteupphandlingen om Stockholms tunnelbana. Trots det vann det skandalomsusade brittiska bolaget Go-Ahead.

– När vi fick reda på hur vi förlorat var det chockartat, säger Jan Kilström, vd för Keolis norra Europa.

SVT har berättat hur det brittiska bolaget Go-Ahead i måndags vann upphandlingen av att driva tunnelbanan i Stockholm värd runt 40 miljarder kronor. Bolaget har fått hård kritik i England efter en rad skandaler.

Tre bolag diskades

Region Stockholm fick fyra anbud. Förutom vinnande Go-Ahead var det:

Kollektivtrafik
  • Hongkongbolaget MTR, som driver tunnelbanan i dag.
  • Parisbaserade Transdev som tidigare hette Veolia.
  • Franska Keolis som bland annat sköter busstrafik i Stockholm.

Upphandlingen skedde i flera steg. Keolis lade det lägsta budet. De ansåg att de kan driva tunnelbanan för 1,95 miljarder om året. Go-Aheads bolag Connecting Stockholms bud låg på 2,1 miljarder per år.

– Vi har en upphandling som kanske är världens största icke-militära upphandling. Och tre av fyra anbudsgivare blir diskvalificerade. Vi har dessutom lägsta priset. Så vi tycker ju att vi vunnit upphandlingen, även om vi väger in kvalitetsdelen. Men vi har fått noll på ett av kriterierna, vilket är för oss obegripligt, säger Jan Kilström, vd Keolis.

Kan överklagas

När bolagen lämnat sina anbud värderades i nästa steg kvaliteten utifrån de dokument bolagen lämnat in i fem olika kategorier. Rankingen var 0 – 3. Alla utom Go-Ahead fick var sin nolla i olika kategorier. En nolla innebär automatisk diskvalificering. I Keolis fall blev de nollade i kategorin ”IT- och informationssäkerhet”.

– Vi anser att vi gjort en beskrivning av den här IT-lösningen. Att vi har noll är obegripligt. Vi har presenterat en okej lösning. Kanske inte den bästa, men en okej, säger Jan Kilström.

Är ni inte bara dåliga förlorare?

– Jo, naturligtvis talar jag i egen sak. Tre av världens största kollektivoperatörer blir diskvalificerade. Det är jättemärkligt. Vi har aldrig blivit diskvalificerade tidigare när det gäller en kvalitetsbedömning, säger Jan Kilström.

Kommer ni att överklaga?

– Vi har tio dagar på oss. Det ska mycket till för att vi inte ska göra det, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet