Införande av SL-kortet bland Waxholmsbåtarna är tänkt att gälla från årsskiftet och gäller bara tidtabeller under höst och vår, alltså inte under sommarmånaderna då trafiken är som mest intensiv. De resenärer som i dag åker under vår och höst får betala minst ett par hundralappar tur och retur.
Med SL-kortet tror politikerna att det kommer bli fler resenärer som åker ut i skärgården.
– Det ska inte vara krångligt för invånarna att åka kollektivt. Vi ska ha ett rättvist och likartat trafikutbud i hela länet, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C).
”Kommer att utarma skärgårdstrafiken”
Men privata rederier är nu rädda för hur det här kommer att påverka verksamheten. Peter Henricson, affärsområdeschef på Strömma Sverige, menar att landstingspolitikerna snedvrider konkurrensen och slår ut privata aktörer.
– För vår del innebär det att vi måste lägga ned Cinderella-trafiken, och det kommer också innebära att flera andra privata redare blir tvingade att lägga ned sin verksamhet. Det här kommer att utarma skärgårdstrafiken på privata linjeverksamheter.
”Dumheter”, invänder skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming.
– Vi har gjort det här på ett sådant sätt att sommaren är undantagen. Då går ändå våra båtar fulla. Dessutom är det då intäkterna är störst. Om vi hjälps åt att få skärgårdsekonomin att växa, då kommer det att bli bra affärer också för de privata rederierna.
Peter Henricson befarar att färre kommer att välja de privata rederierna under vår och höst.
– Om vi inte får något vettigt samtal om hur man tänkt sig att hantera detta inom landstinget, då kommer vi att sälja båtarna.
Ska föra dialog med de privata aktörerna
Gustav Hemming svarar att politikerna i landstinget naturligtvis kommer att föra en dialog med alla parter.
– Jag tror man underskattar att man har en annan affärsidé än Waxholmsbolaget. Waxholmsbolaget är kollektivtrafik och trafikerar alla bryggor i skärgården. De privata rederierna har korta restider ut i skärgården och erbjuder en kortare resa.
Satsningen ska inte att påverka taxan på SL-kortet.
– Nej, det kommer inte att påverka. Det här klarar vi inom budget utan några svårigheter, säger Gustav Hemming.