Bärarmen sitter på undersidan av vagnen i form av ett ok med en hjulenhet på vardera sidan. Det är hjulenheterna som ska hålla fast tåget på rälsen.
Bärarmen brast först på höger sida i tågets färdriktning, vilket gjorde att hjulenheten på den sidan lossnade. Sedan hände samma sak på vänster sida. Följden blev två tvärnitar efter varandra och att vagnshjulen föll av.
– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, i en intervju till Ny Teknik.
Hade kanske klarat sig med vanliga bilbälten
Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.
– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.
Endast någon månad gammal
Eftersom bara en av den främre vagnens två bärarmar gick sönder spårade vagnen inte ur helt. Den knäckta bärarmen var ny och bara använd någon månad, enligt åklagaren.
– Vi vet vad som hände men fortfarande inte varför det kunde hända. Jag väntar på resultat från tekniska undersökningar som ännu inte är klara, säger Christer B Jarlås.
Olyckan inträffade den 25 juni. Varken polisens eller Haverikommissionens utredning är i mål än. Fler tekniska undersökningar återstår. Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.