Den slutsatsen drar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), som med nya metoder än en gång analyserat marinens närmare fyra minuter långa bandupptagning från den 12 oktober.
”Slutsatsen är att det troligen var skolskeppet Amalia, som befann sig i området samma dag, som är källa till bland annat det kavitationsljud från en propeller som finns på inspelningen”, skriver FOI i ett pressmeddelande.
Slump bakom förklaringen
Analysen stöder sin slutsats på ett flertal fakta, till exempel att samma frekvens som Amalias motortändfrekvens återfinns i inspelningen, att Amalia hade ett skadat propellerblad, likheten i varvtal och likheten mellan hennes propellerljud och det på inspelningen.
Det var av en slump som skepparen på Amalia, Ulf Busch, fick höra det inspelade ljudet som inte har kunnat förklaras.
-Jag råkade få höra det och då sade jag spontant: ”Det är ju min båt!” och sedan berättade jag det för det här militära folket, säger Ulf Busch.
Han minns inte själv att Amalia åkt förbi platsen den 12 oktober 1982.
-Normalt kommer man ju inte ihåg sådana här saker 26 år senare men eftersom det handlar om professionell sjöfart finns det en skeppsjournal. Där stod det att vi kört just de klockslagen genom Danziger Gatt och det stämmer med deras inspelade tid, säger Ulf Busch.
Skolsegelskepp
Den andra april i år gjorde Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) en inspelning av ljudet från Ulf Buschs båt. Och den visade sig alltså stämma väl överens med den nästan fyra minuter långa inspelningen från 1982.
-Då satt folk och tittade på ytan och förstod att det inte var en ubåt men i efterhand har den informationen slarvats bort. Så det är klart att de inte har kunnat förklara ljuden förrän nu, säger Ulf Busch.
Den nitton meter långa Amalia är ett skolsegelskepp, byggt 1899, som används i utbildningssyfte. Fartygstypen kallas galeas och har två master.