• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kränkande ubåt var Amalia, 100 år

Uppdaterad
Publicerad

Ljudet från en farkost i Hårsfjärden 1982 kom nog inte från en kränkande ubåt utan från Amalia. Hon är ett svenskt skolskepp.

Den slutsatsen drar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), som med nya metoder än en gång analyserat marinens närmare fyra minuter långa bandupptagning från den 12 oktober.

”Slutsatsen är att det troligen var skolskeppet Amalia, som befann sig i området samma dag, som är källa till bland annat det kavitationsljud från en propeller som finns på inspelningen”, skriver FOI i ett pressmeddelande.

Slump bakom förklaringen

Analysen stöder sin slutsats på ett flertal fakta, till exempel att samma frekvens som Amalias motortändfrekvens återfinns i inspelningen, att Amalia hade ett skadat propellerblad, likheten i varvtal och likheten mellan hennes propellerljud och det på inspelningen.

Det var av en slump som skepparen på Amalia, Ulf Busch, fick höra det inspelade ljudet som inte har kunnat förklaras.

-Jag råkade få höra det och då sade jag spontant: ”Det är ju min båt!” och sedan berättade jag det för det här militära folket, säger Ulf Busch.

Han minns inte själv att Amalia åkt förbi platsen den 12 oktober 1982.

-Normalt kommer man ju inte ihåg sådana här saker 26 år senare men eftersom det handlar om professionell sjöfart finns det en skeppsjournal. Där stod det att vi kört just de klockslagen genom Danziger Gatt och det stämmer med deras inspelade tid, säger Ulf Busch.

Skolsegelskepp

Den andra april i år gjorde Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) en inspelning av ljudet från Ulf Buschs båt. Och den visade sig alltså stämma väl överens med den nästan fyra minuter långa inspelningen från 1982.

-Då satt folk och tittade på ytan och förstod att det inte var en ubåt men i efterhand har den informationen slarvats bort. Så det är klart att de inte har kunnat förklara ljuden förrän nu, säger Ulf Busch.

Den nitton meter långa Amalia är ett skolsegelskepp, byggt 1899, som används i utbildningssyfte. Fartygstypen kallas galeas och har två master.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.