Föräldrar rasar mot skolfotoföretag – hundra anmälningar till Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Express-bild har tagit klassfoton på skolor i Stockholm och runtom i landet i över 30 år. Men företaget dras samtidigt med en våg av anmälningar till Konsumentverket, visar SVT:s granskning.

– Vi var inte beredda på att man skulle bli lurad, säger Väsbybon Linus Edestav som fakturerades för bilder han inte valt att köpa.

De senaste fyra åren har Express-bild anmälts till Konsumentverket 98 gånger. 30 anmälningar gjordes under 2022. Det kan jämföras med företagets största konkurrent, som har nio anmälningar sedan 2019.

Samtidigt har 1 014 personer hamnat hos Kronofogden de senaste fem åren på grund av obetalda fakturor från just Express-bild.

Felaktiga fakturor

Kunder vittnar om att de fått bilder som de aldrig beställt, och sedan behövt betala returen själva. En del har dessutom fått felaktiga fakturor på hundratals kronor trots att de skickat tillbaka varan.

– Företaget utnyttjar att människor glömmer att skicka tillbaka bilderna eller missar att de fått fel fakturor. Det är fullständigt oseriöst, säger drabbade trebarnsmamman Helene Roos från Bromma.

Enligt branschorganisationen SER påtalade man problemen för Express-bild redan för ett år sedan, och de lovade då att bättra sig. Men trots det har anmälningarna fortsatt.

”Såklart jättetråkigt”

Konsumentverket har inte inlett någon tillsyn av Express-bild i nuläget. Däremot ska man se över om de nuvarande riktlinjerna för branschen behöver uppdateras och förtydligas.

Express-bilds VD Christian Axelson uppger i ett mejl till SVT att ”det såklart är jättetråkigt” att många kunder är missnöjda och att de som fått felaktiga fakturor kan få hjälp via kundtjänst. Han menar att det inte stämmer att företaget skickar ut bilder som inte beställts.

Axelson medger dock att företaget ”uppenbarligen inte är tillräckligt klara och tydliga” i sin information, och att man kommer vidta åtgärder för att bli tydligare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.