Kustbevakningens fartyg Södertälje har ankrat upp i Stockholm vid Norr Mälarstrand och härifrån gör man flera turer om dagen med sina mindre båtar. Tanken är att man i förebyggande syfte ska få båt- och vattenskoterförare att hålla farten men också att bötfälla de som bryter mot hastighetsbegränsningarna.
– Det är ju roligt att köra vattenskoter, det tycker jag också, men man måste göra det på ett sådant sätt att det inte blir en fara för andras och sitt eget liv, säger Johan Westberg på Kustbevakningen.
Dryga böter för fortkörare
När SVT Nyheter Stockholm får följa med ut på en tur med en av Kustbevakningens båtar, dröjer det bara en kort stund innan myndighetens andra lilla båt och dess besättning får syn på en vattenskoter som kör alldeles för fort vid Hornsbergs strand. Föraren bötfälls på plats för buskörningen, en bot som kostar honom 2 500 kronor.
Däremot har Kustbevakningen ingen möjlighet att beslagta vattenskotern även om man sett hur föraren kört både olagligt och på ett ställe där människors liv kan vara i fara.
– Den befogenheten har vi inte så vi får väl konstatera att sjön är något av den sista utposten, säger Kristian som arbetar inom Kustbevakningen men inte vill uppge sitt efternamn.
De allvarligaste förseelserna inträffar just vid Hornsbergs strand men även vid Albysjön och i Södertälje, enligt Kustbevakningen.
Kvinna svårt skadad
Det har varit förhållandevis få allvarliga olyckor med vattenskotrar i Mälaren trots att fordonen blir fler för varje år. Men 2013 blev en kvinna påkörd nedanför Ljunglöfska slottet i Blackerberg och hon svävade länge mellan liv och död. Kvinnan överlevde och skoterföraren dömdes två år senare för vållande till kroppsskada och vårdslöshet i sjötrafik.
– Det spelar ingen roll att olyckorna är få. Vattenskotrarna som kör vårdslöt är både ett orosmoment och ett störningsmoment för de badande och bara en enda allvarlig olycka är en olycka för mycket, säger Johan Westberg på Kustbevakningen.