Vi besöker Dora Cöster, 90 år, som är svårt sjuk och får all sin näring via sond. Hon vårdas i hemmet i Spånga av maken Knut, 85 år. Senaste månaden har sondmaten som levereras från landstinget ibland varit försenad eller saknats. Och det här är allvarligt, förklarar Doras dietist Katarina Wikman, som arbetar inom geriatriken i Bromma.
– För Dora så är det jätteviktigt att sondmaten levereras i tid för det är ju en livsuppehållande behandling hon har. Hon behöver två flaskor per dag för att klara sig, säger Katarina Wikman.
– Det ju superviktigt att de här leveranserna ska komma i tid, att man kan känna sig trygg med det.
Försämrat hälsotillstånd
Dora Cöster själv är mycket frustrerad över situationen:
– Det kommer i dag säger de, i dag har gått och så har i morgon gått, och även i övermorgon och du är fortfarande utan mat – vad gör man då?
Dietist Katarina Wikman berättar att hon haft patienter som har gått ner i vikt för att de inte har fått produkter som näringsdrycker och sondmat i tid. Patienternas hälsotillstånd har därför försämrats.
Maken Knut har suttit i telefonkö i många timmar för att beställa sondmat och han har åkt och hämtat sondmat själv. Dietisten har någon gång kunnat ta sondmat från ett sjukhem för att hjälpa Dora.
Baslagret var inte tillräckligt
Landstinget tog över leveranserna av förbrukningshjälpmedel den första juni. Då var inte baslagret tillräckligt och det saknades också folk som kunde lämna produkterna i hemmen till de sjuka. Något som upprör Knut Cöster.
– Har politikerna inte förvissats sig om hur deras beslut kommer fungera i verkligheten, då blir ju besluten galna liksom.
Ella Bohlin (KD) är barn- och äldrelandstingsråd i Stockholms läns landsting. Hon beklagar att leveranserna av förbrukningshjälpmedel inte fungerar som de ska.
– Men vi ser redan nu att det finns en liten ljusning, att produkter kommer ut snabbare till patienterna.
Extra personal
Ella Bohlin förklarar att man på flera olika sätt försöker lösa problemet:
– Vi har upprätta ett extralager som är avsett för de som har akuta medicinska behov och de kan efter bedömning prioriteras.
– Logistikleverantören har satt in extra personal och vi har förstärkt kundtjänst så att patienter ska kunna komma i kontakt med kundtjänst.
– De som har gjort egna utlägg får tillbaka pengarna mot kvitto inom 30 dagar.
När kommer det bli normalt igen?
– Inom de närmsta veckan kommer vi se en tydlig förbättring. Sen kan jag inte säga exakt när organisationen fungerar som det var tänkt, för det här är en ganska komplex verksamhet att ta över i egen regi, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd i Stockholms läns landsting.