– Lärare tycker att det är problematiskt att det inte är en större blandning av elever med olika bakgrunder i skolan. Men de säger också att det sker en form av avtappning på skolor i förorten och att de elever som skulle kunna utgöra lokomotiven väljer att gå till friskolor, och att det är till nackdel för de elever som är kvar, säger Ragnar Sjölander, distriktsordförande för Lärarnas riksförbund i Stockholms stad.
”Elever växer upp i parallellsamhällen”
Enligt Skolverket bidrar både boendesegregationen men även det fria skolvalet till ökad segregation.
– Det är klart att segregationen beror på hur folk bor men däremot är det oacceptabelt att man går i en skola där man aldrig möter elever med en annan bakgrund, för det innebär ju att elever växer upp i parallellsamhällen, det är väldigt negativt, säger Ragnar Sjölander, distriktsordförande för Läraranas riksförbund i Stockholms stad.
Han är kritisk till friskolornas kösystem.
Legitimerade lärare saknas i utsatta områden
– Alla skolor ska vara bra skolor men med det valsystem som finns idag och det kösystem som många friskolor tillämpar så utarmar man många kommunala skolor, genom att elever som har bra förutsättningar för studier går i friskolor, säger Ragnar Sjölander.
Lärarnas riksförbund anser att staden behöver göra mer för att få legitimerade lärare till skolor i socioekonomiskt utsatta områden.
– Stockholm stad men även friskoleaktörerna måste göra satsningar både när det gäller löner och arbetsvillkor som gör att de jobben blir attraktiva, säger han.