Det är stora kontraster på Liljevalchs när verk från Lars Lerin visas i Stockholm. Här får betraktaren göra en resa bland fåglar och filmscener, genom Syrien och till bostadsdrömmar på bostadssajten Hemnet. Det finns ingen tydlig röd tråd mellan de hundratals konstverk som ställs ut. Varje rum har sitt eget tema.
I sin ungdom drömde han om berömmelse. Men när han väl nådde dit, var verkligheten inte som i drömmen.
– Jag strävade efter det när jag var tonåring, jag övade på min autograf och var väldigt ambitiös. Men det tråkiga är att ju äldre man blir, desto mindre betydelse har både uppmärksamhet och positiv kritik och negativ. Det betyder inte samma sak som när man var yngre, berättar han.
Verken som visas i konsthallen sträcker sig från 2002 fram till idag. Det är oftast hus, fartyg och natur som gestaltas, sällan människor. Men här finns trots allt ett undantag, en serie med nakna gestalter i ett somrigt landskap.
Föredrar du att måla djur framför människor?
– Jag ska väl inte säga det, men det är kanske lite mer lätthanterligt, säger Lars Lerin och skrattar.
En scen ut Alfred Hitchcocks ”Fönstret år gården” resulterade i en fyra ark stor akvarell.
– Jag har sett filmen några gånger och hittar mycket bilder i den. Där har jag plockat in både det ena och det andra, Hitchcock själv är med på bilden. Det är inte svårare att måla Hitchcock eller ett grön äpple tror jag, ska det bli någonting så måste man lägga ner samma energi på allt.
Utställningen pågår fram till den 9 september.