Olyckan skedde under torsdagsförmiddagen vid färjeläget på Rindö i Vaxholm, i riktning mot Värmdö.
– Föraren var ute och skulle halkbekämpa och var inne på andra varvet, men det var väldigt halt efter snön och regnet, så han fick inte stopp på bilen helt enkelt, berättar Charlotta Sandström, kommunikationschef på Svevia, åkeriet som den olycksdrabbade föraren jobbade för.
Det rör sig om ett snöröjningsfordon, en plogbil lastad med salt och grus som halkat ner i vattnet. Föraren klarade sig väl efter omständigheterna, han blev inte skadad men lite chockad, enligt Charlotta Sandström.
– Han hade sinnesnärvaro nog och hoppade ur bilen innan den åkte ner i vattnet.
Läcker diesel
Kustbevakningen var på plats under dagen och eftersom bilen ligger i statligt vatten är det de som ansvarar för räddningsinsatsen, tillsammans med räddningstjänsten.
– Det läckte lite diesel och vi var under eftermiddagen kvar på platsen och lade absorberande länsar runt bilen, så att dieseln inte sprider sig, säger Mia Lundgren, ledningscentralsbefäl på Kustbevakningen.
Hur får man upp bilen?
– Det kommer en kranbil som lyfter upp den från kajkanten. Det går inte att bara dra upp den med bärgningsbil, då kan man slita sönder tankar. Vi har också förstått att det är väldigt halt på platsen, och det var därför lastbilen gled i.
Bilen hamnade strax norr om färjeläget, vid färjan mellan Rindö och Värmdö, men påverkar inte färjetrafiken, enligt Kustbevakningen.
På Stockholmspolisen håller man med om halkläget.
– Den som vet hur det ser ut där, vet att det är väldigt brant rakt ner och jättehalt, säger Kjell Lindgren, presstalesperson på Stockholmspolisen.
Få halkolyckor
I övrigt är det väldigt lite olyckor i Stockholmsområdet med tanke på halkan, enligt Kjell Lindgren.
– Jag är förvånad att det är så lite olyckor, det är någon avåkning och någon som kört på en stolpe men inga olyckor med personskador, säger Kjell Lindgren.