På Blasieholmen finns en gammal arbetstunnel kvar från bygget av Kungsträdgårdens tunnelbanestation. I dag är arbetstunneln fylld med bergmassor som måste bort när tunnelbanan ska förlängas mot Nacka.
Frågan nu är om bergmassorna ska fraktas från Blasieholmen med hjälp av fartyg eller lastbil. Under några dagar genomför Region Stockholm och Stockholms stad ett test där man lastar bergmassor på ett fartyg och bland annat mäter bullernivåer och räknar på klimatpåverkan för att frakta massorna med hjälp av fartyg.
– Vi vill jämföra lastbilstransporter med sjöfartstransporter och se vilket som är det mest miljövänliga alternativet, för det är det vi vill använda, säger Göran Leverud, biträdande projektledare.
Mäter ljudnivåerna på flera platser
Arbetstunneln på Blasieholmen är tänkt att användas i mellan två och tre år med start i slutet av 2020.
Under testet, som pågår några dagar nu i oktober, sitter mikrofoner på flera platser runt testområdet för att mäta bullernivåerna.
– Ljud och buller ingår i miljöfrågorna och vi vill inte bullra allt för mycket för grannarna, säger Göran Leverud.