Stigande elpriser och krig – fler tvingas handla mat billigt hos Matmissionen

Uppdaterad
Publicerad

På bara två månader har 2 000 personer ansökt om medlemskap hos Matmissionen för att handla mat.

– Vi har inte sett en så här stor ökning sedan vi startade 2015, säger chefen Johan Rindevall.

Matmissionen hade under förra året totalt 7 250 medlemmar som handlade någon gång under året, men bara i mars i år handlade cirka 4 000 medlemmar i någon av butikerna. Nu öppnas fler butiker i Stockholm för att möta efterfrågan.

– Vi försöker hitta fler koncept för att kunna hjälpa våra kunder, säger Johan Rindevall.

Har kort förfallodatum

Matmissionen ägs och drivs av Stockholms stadsmission. Konceptet är en regional verksamhet som drivs via en icke vinstdrivande franchising-modell. I dag finns även två butiker i Göteborg och en i Malmö.

Enligt Matmissionen har alla varor som säljs i deras butiker skänkts från olika matbutiker. Varorna har kort bäst före datum, men går igenom ett kvalitetstest före försäljning.

– Vi är sista station för maten innan den slängs, säger Johan Rindevall.

Därför har priserna ökat

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.