Än så länge har bara stationerna Bromma Blocks och Bromma flygplats invigts på Tvärbanans Kistagren. De resterande åtta stationerna mellan Norra Ulvsunda och Helenelund är mest grushögar bakom stängsel, och vid Kista centrum är det svårt att se att det överhuvudtaget planeras en tvärbana.
Arbetet står still eftersom kontraktet med den förra entreprenören hävdes i juli.
– Vi kunde inte få ekonomiska garantier från dem och de levererade inte i tid och till den kostnad som fanns i avtalet, säger Andreas Strömberg, presschef på Trafikförvaltningen.
Exakt när utbyggnaden är klar återstår att se.
– Nu gäller det att komma igång med en ny upphandling så fort som möjligt så att vi kan få igång arbetena igen.
Budgeten har ökat 1,5 miljarder på kort tid
Från början hade projektet en budget på fem miljarder men den ökades till 6,5 miljarder år 2022. Nu har den stigit ytterligare.
– Nu har vi ett scenario där vi är minimum ytterligare en och en halv miljard dyrare, vilket kan bli mer ju längre projektet fortgår, säger Samuel Stephan (SD), ledamot i trafiknämnden.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i en kommentar:
”Det här är ett projekt som har dragits med förseningar och fördyringar sedan start. Tidigare i år kunde Trafikförvaltningen konstatera att entreprenören inte levererar enligt det som varit avtalat. Det är mycket olyckligt, särskilt för boende i Ursvik som redan fått vänta länge på Tvärbanan.”
SD vill se mer transparens
Sverigedemokraterna i Region Stockholm har länge varit kritiska till hur projektet drivits.
– Förvaltningen borde tidigare informerat oss politiker om bristerna i projektet. Vi behöver mer transparens så att vi har insikt i vad som händer och sker, säger Samuel Stephan (SD), ledamot i Trafiknämnden.
– Under ett såhär stort projekt görs utredningar och analyser som presenteras för politikerna. Vi tycker att vi har informerat på det sätt som förvaltningen bör göra, säger Trafikförvaltningens presschef Andreas Strömberg.