Regeringen har som mål att minst 250.000 bostäder ska byggas till år 2020, och genom att se till att en utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggandet samordnas, anser de att man kan bygga mer till fler personer.
Lägen som i dag inte anses vara lönsamma för byggbranschen att bygga på kan bli attraktiva tack vare utbyggd kollektivtrafik, enligt regeringsbeslutet.
Men beskedet från Näringsdepartementet får ett minst sagt svalt mottagande i Stockholms läns landsting.
– Det är ju ingenting annat än en tillfällig satsning och en experimentverkstad, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).
Föreslår mer samarbete
Kristoffer Tamsons anser att det vore bättre med fler samarbetsprojekt liknande Stockholmsöverenskommelsen där stat, landsting och kommuner tillsammans kom överens om en utbyggnad av tunnelbanan.
– Av de här 500 miljoner kronorna om året i fyra år finns ju inte någonting öronmärkt för Stockholm så det handlar inte om något annat än tummetottpengar som ska fördelas över hela landet, säger Tamsons som jämför med Stockholms läns landsting som under samma period budgeterat drygt 30 miljarder kronor för olika satsningar inom kollektrivtrafiken.
Tar fram riktlinjer
Trafikverket och Boverket ska nu ta fram riktlinjer för hur regeringens satsning praktiskt ska genomföras.
– Dagens regeringsbeslut är ett avgörande steg framåt för att skapa attraktiva områden för ökat bostadsbyggande och för förbättrad miljö och effektivare kollektivtrafik i städer runt om i Sverige. Det innebär att kommuner och regioner kan satsa på nya, innovativa lösningar för kollektivtrafik och hållbara transporter som annars inte skulle bli av, säger bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) i pressmeddelandet.
Ska skapa bättre förutsättningar
– Regeringen är övertygad om att planeringen av transportsystemet måste vara en integrerad del av hela samhällsplaneringen, inte minst bostadsbyggandet. Det här är en bred satsning på två miljarder kronor fram till 2018, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Kommuner och landsting med projekt som ökar andelen kollektivtrafik kommer enligt beslutet att kunna söka statlig medfinansiering med upp till 50 procent för lokala och regionala investeringar i kollektivtrafiken. Det handlar också om att skapa bättre förutsättningar för cyklister och gångtrafikanter.