Skälet till att Skolinspektionen stänger skolan är att en rad brister inte har åtgärdats. Det handlar bland annat om att eleverna inte får den undervisningstid de har rätt till och att det är stökigt på många lektioner.
Enligt Skolinspektionen har skolan inte heller kommit tillrätta med att eleverna får otillräckligt med hjälp och handledning av lärarna. I stället har Skolinspektionen sett hur elever sitter och tittar på film under lektionerna utan att lärarna avbryter dem.
Till saken hör även att elva av skolans 13 lärare lämnar skolan. Men enligt skolan så finns full bemanning med behöriga lärare inför nästa läsår, liksom en meriterad och behörig rektor.
Gymnasieministern kritisk
Anna Ekström är mycket kritisk till hur skolan har bedrivit sin verksamhet.
– Skolinspektionens rapport är hårresande, säger hon.
– Friskolor som har fått förtroendet från samhället att bedriva undervisning ska ta sitt uppdrag på allvar och prioritera elevernas rätt till kunskap och bildning och inte den egna vinsten. En uppenbar slutsats jag drar av det här är att vi måste stoppa vinstjakten i skolan.
Rigorösa kontroller
Även Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, välkomnar stängningsbeslutet.
– Vi påtalar ju ofta vikten av valfrihet, men det måste följas av en rigorös kvalitetskontroll och jag är förvånad över att över att den här sortens beslut inte tas oftare.
Jerlmyr anser dock att problemen inte ska kopplas specifikt till privata aktörer. Hon pekar på att det även finns kommunala skolor som har brister.
Anna Ekström håller med om detta, men med en brasklapp.
– En kommunal skola hade inte samtidigt gjort en vinstutdelning på mångmiljonbelopp, säger hon.
Gymnasieskolans huvudman, Thorén Innovation School AB, har bestämt sig för att överklaga Skolinspektionens beslut. ”Skolinspektionens drastiska åtgärd vilar på felaktiga grunder” säger gymnasiechefen Håkan Wallengren i en skriftlig kommentar.
Enligt honom har myndigheten inte tagit hänsyn till att skolan vidtagit ”kraftfulla och omfattande åtgärder”. Men tills vidare är det stopp för en terminsstart på skolan, och Stockholms stad måste förbereda för en omplacering av de berörda eleverna.
Fakta: Skolinspektionens kritik
Skolinspektionens kritik mot skolan går ut på att huvudmannen inte tagit sitt ansvar för verksamheten.
Det har fått till följd att eleverna inte ges ett aktivt lärarstöd, att de inte ges inflytande över sin undervisning och att de inte har en skolmiljö som präglas av studiero.
Skolan har dessutom inte säkerställt att eleverna får sin garanterade undervisningstid.
Källa: Skolinspektionens beslut med diarienummer 44 -2017:8515