• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

– En elektrifiering av Nynäsvägen skulle bli ett första steg mot ett fossilfritt vägnät i Stockholms län, säger politikerna som står bakom ansökan. Hör mer om projektet i videon. Foto: Pia Heick/SVT

Pilotprojektet: Detta kan bli Sveriges största elväg

Publicerad

En 24 kilometer lång del av Nynäsvägen kan bli en teststräcka för hur bra det fungerar att köra på elväg i större skala. Genom att använda fossilfria transporter ska utsläppen av växthusgaser minska.

Transportsektorn står för hälften av utsläppen av växthusgaser i Stockholms län. Bara på motorvägen mellan Nynäshamn och Stockholm kör varje dygn runt 14 000 fordon, varav 1 500 är lastbilar.

Antalet tunga fordon väntas öka till 2 500 de kommande åren, i takt med att alltmer gods transporteras från den nya containerhamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn.

Hälften av Sveriges konsumtion sker i Stockholmsregionen och mycket gods transporteras hit via Stockholm Norviks hamn. Foto: Pia Heick/SVT

Pilotstudie för elväg

I höstas tillsatte regeringen en Elektrifieringskommission som ska utreda hur godstransporterna inom de mest trafikerade områdena i Sverige kan elektrifieras.

Motorvägen mellan Nynäshamn och Västerhaninge kan bli ett pilotprojekt för att testa hur bra det fungerar att köra på elväg i större skala.

Den aktuella sträckan är 24 kilometer lång och ska enligt Region Stockholms ansökan elektrifieras i båda riktningarna. Foto: SVT Design

Under våren ska Trafikverket fatta beslut om det blir Nynäshamn-Västerhaninge eller sträckan Örebro-Hallsberg längs E20 som på prov ska elektrifieras.

Redan 2025 ska trafiken börja rulla på Sveriges första större elväg.

Elektrifiering av motorvägen Nynäshamn – Västerhaninge:

• Målet är att testa elektrifierad väg i större skala för att minska utsläppen.

• Den aktuella sträckan är 24 kilometer lång och kan komma att elektrifieras i båda riktningarna.

• Fordonen kommer att kunna ladda elkraft under färd via en kontaktledning i luften eller genom kontaktskenor eller spolar i vägbanan.

• Trafikverket fattar beslut om vilken vägsträcka som ska elektrifieras senast i februari 2021.

• Pilotprojektet beräknas kosta 300 miljoner kronor – staten betalar.

• Det är Region Stockholm som tillsammans med flera Södertörnskommuner och Stockholms hamnar har ansökt hos Trafikverket om att en pilotstudie för elväg ska göras på riksväg 73. Även Scania och KTH är involverade.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.