Transportsektorn står för hälften av utsläppen av växthusgaser i Stockholms län. Bara på motorvägen mellan Nynäshamn och Stockholm kör varje dygn runt 14 000 fordon, varav 1 500 är lastbilar.
Antalet tunga fordon väntas öka till 2 500 de kommande åren, i takt med att alltmer gods transporteras från den nya containerhamnen Stockholm Norvik utanför Nynäshamn.
Pilotstudie för elväg
I höstas tillsatte regeringen en Elektrifieringskommission som ska utreda hur godstransporterna inom de mest trafikerade områdena i Sverige kan elektrifieras.
Motorvägen mellan Nynäshamn och Västerhaninge kan bli ett pilotprojekt för att testa hur bra det fungerar att köra på elväg i större skala.
Under våren ska Trafikverket fatta beslut om det blir Nynäshamn-Västerhaninge eller sträckan Örebro-Hallsberg längs E20 som på prov ska elektrifieras.
Redan 2025 ska trafiken börja rulla på Sveriges första större elväg.
Elektrifiering av motorvägen Nynäshamn – Västerhaninge:
• Målet är att testa elektrifierad väg i större skala för att minska utsläppen.
• Den aktuella sträckan är 24 kilometer lång och kan komma att elektrifieras i båda riktningarna.
• Fordonen kommer att kunna ladda elkraft under färd via en kontaktledning i luften eller genom kontaktskenor eller spolar i vägbanan.
• Trafikverket fattar beslut om vilken vägsträcka som ska elektrifieras senast i februari 2021.
• Pilotprojektet beräknas kosta 300 miljoner kronor – staten betalar.
• Det är Region Stockholm som tillsammans med flera Södertörnskommuner och Stockholms hamnar har ansökt hos Trafikverket om att en pilotstudie för elväg ska göras på riksväg 73. Även Scania och KTH är involverade.