• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT

Allt fler hamnar i kläm – MP vill skrota spärrarna

Uppdaterad
Publicerad

Spärrarna i Stockholms tunnelbana har blivit föremål för debatt sedan det förra veckan kom fram att olyckorna i spärrarna ökat det senaste året. Miljöpartiet vill skrota dem helt.

Det ökade antalet olyckor kan bero på att man ändrat hastigheten på dörrarna i spärrarna. Förra året valde SL, i ett försök att göra det svårare för fuskåkare, att korta tiden resenärer har på sig att ta sig igenom dörrarna.

– Det vi ser idag är ett resultat av Moderaternas tuffare tag i kollektivtrafiken. Mer än dubbelt så många skadar sig sedan Moderaterna såg till att spärrarna smäller igen snabbare, säger Malin Karlsson, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

”Obehagligt att åka kollektivt”

Hon menar att spärrarna bidrar till en otrygg kollektivtrafik för Stockholms resenärer.

– Det är trångt som det är vid biljettkontrollerna och resenärerna kommer bara bli fler. Folk har slagit sig i spärrarna och många tycker det är obehagligt att åka kollektivt idag, säger hon.

Moderaterna säger att de tar olyckorna på allvar.

– Varje person som upplever otrygghet i kollektivtrafiken ska tas på allvar, säger Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd.

Spärrarna en vattendelare

Men i övrigt har han inte mycket till övers för Miljöpartiets förslag.

– Det är ett populistiskt förslag som de lagt fram femtioelva tusen gånger, säger han.

Spärrarna infördes för att minska fusket i kollektivtrafiken. Men Malin Karlsson tycker inte det motiverar att ha dem kvar. De är både dyra och ineffektiva, menar hon.

– De här spärrarna lyckas inte stoppa fusket. Självklart ska man betala för sig i trafiken, men spärrarna utgör bara ett hinder för dem som betalar för sig. De som vardagsfuskar tar sig förbi ändå, säger hon.

”Lättare att tjuvåka utan spärrar”

Kristoffer Tamsons håller inte med.

– Det där har Miljöpartiet sagt länge, men de har aldrig belagt det med några fakta. Att ta bort spärrarna skulle göra det lättare att tjuvåka, säger han.

Men jämförelser med städer i andra länder visar att spärrarna är överflödiga, hävdar Malin Karlsson.

– I till exempel Berlin har de öppna spärrar och det fungerar bra. De har inte mer fusk än i Stockholm, säger hon.

Överens om behovet av personal

Det är inte bara olyckorna som gör Miljöpartiet kritiska till spärrarna.

– De leder till köbildning. Vi vill göra det smidigt för resenärer att ta sig fram och istället ha mer personal på tåg och bussar som kan kontrollera biljetterna, säger Malin Karlsson.

Den delen av Miljöpartiets förslag kan Kristoffer Tamsons skriva under på.

– Ja, det är ju den linjen vi själva har drivit. Vi har ökat både trygghetspersonal och biljettkontrollanter i trafiken, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.