Beskedet slog ner som en bomb för några veckor sedan. Statens servicekontor skulle flyttas från Hallunda. Nyheten om flytten väckte starka reaktioner både från invånare och politiker i Botkyrka. Dagens besked var därför välkommet.
– Jag är faktiskt väldigt, väldigt glad. Det betyder enormt mycket för våra medborgare. Dels handlar det om service. När man har problem, när man är sjukskriven eller föräldraledig, att man får den service man är rätt till, säger Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka kommun.
Flera problem i lokalerna
Servicekontoret i Hallunda rymmer idag Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. De nuvarande lokalerna har under en längre tid varit ett problem.
– Det har varit fruktansvärt långa köer med alla människor som vill ha hjälp, säger Mona Jansson, som vi träffade i Hallunda centrum.
Förutom långa köer har det även varit en stökig stämning i den nuvarande lokalen, som har drabbat både personal och kunder. Enligt Försäkringskassan har antalet anmälda incidenter, såsom hot och trakasserier ökat de senaste två åren. Det innebär att det har skett en incident i veckan som är så allvarlig att den rapporterats in. En annan effekt av trängseln i lokalerna har varit att det blivit svårt att ha integritetskänsliga möten.
Ny lokal i området
Men nu har alltså kommunen tagit fram två nya förslag på lokaler som uppfyller Försäkringskassans krav för en flytt. Den ena lokalen ligger i Hallunda centrum, den andra bara ett stenkast därifrån.
Att servicekontoret blir kvar i Hallunda är viktigt även för Försäkringskassan.
– Vi har så många kunder här och vi har en kundgrupp där man behöver väldigt mycket stöd. Det är ju så att vi har väldigt många nyanlända här. Det är ett ganska arbetssamt förfarande när man ska igenom alla våra system, så vi ser att vi behöver finnas här, säger Elisabeth Hultengren, tillförordnad områdeschef för Försäkringskassan.