Stockholms stad överväger nu att polisanmäla it-leverantören Tieto. Foto: TT

Nära 400 personers känsliga uppgifter röjda

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms stads it-leverantör Tieto har av misstag skickat sekretessbelagda personuppgifter till fel mottagare. Information om nära 400 personer med ekonomiskt bistånd är nu röjd. När felet upptäcktes väntade Tieto en vecka med att informera Stockholms stad, och staden överväger nu att polisanmäla företaget.

Läckan av uppgifter berör personer som har ekonomiskt bistånd och tar emot myndighetspost i en digital brevlåda.

– I samband med att Tieto satte upp den funktionen i en meddelandeväxel har det kommit in felaktig kod, säger Christer Forsberg Philip, biträdande avdelningschef på Stockholms stad.

Sekretessbelagda uppgifter

Felet ledde till att meddelanden med information om nära 400 personer skickades till fel mottagare, uppger Stockholms stad.

– Det är mycket allvarligt. Det här är information som berörs av socialtjänstsekretessen, så alla typer av uppgifter som röjs om de här personerna är allvarliga incidenter, säger Christer Forsberg Philip.

Christer Forsberg Philip, biträdande avdelningschef på Stockholms stad. Foto: Stockholms stad

Har någonting liknande hänt förut?

– Inte i den här omfattningen och absolut inte för personer med ekonomiskt bistånd.

Dröjde en vecka med att informera

Tieto informerade Stockholms stad om händelsen den 20 december. Klockan 7 dagen därpå stängde staden ned möjligheten att få meddelanden digitalt. Men enligt uppgifter till Stockholms stad hade Tieto kännedom om felet redan den 13 december, en vecka tidigare.

Händelsen har anmälts till Datainspektionen och staden kan även komma att göra en polisanmälan.

– Det är ytterst allvarligt att man har frångått de rutiner och principer vi har fastlagda för den här typen av incidienter. Det kan naturligtvis röra sig om brott och vi överväger även en polisanmälan, säger Christer Forsberg Philip.

Tieto: ”Vi gör vårt yttersta”

I en skriftlig kommentar skriver Mats Brandt, ansvarig för offentlig sektor på Tieto Sverige, att företaget tar situationen på stort allvar och beklagar det inträffade.

Mats Brandt, ansvarig för offentlig sektor på Tieto Sverige. Foto: Tieto

”Det rör sig om en isolerad händelse och tjänsten är avstängd. Samtidigt samarbetar vi med Stockholms stad för att lösa de problem som detta medfört”, skriver Mats Brandt och fortsätter:

”Vi har satt in extra resurser för att arbeta med detta och vi gör vårt yttersta för att något liknande inte ska hända igen.”

Mångårigt samarbete med Tieto

Stockholms stad kontaktar nu de berörda personerna för att ge information om vilka uppgifter som har röjts och erbjuda stöd vid behov. Personuppgifterna ska ha spridits inom gruppen av personer som anmält sig till den digitala brevlådan.

– Uppgifterna hamnade hos personer som också har ekonomiskt bistånd. Så det är begränsat till de personer som får ekonomiskt bistånd i Stockholms stad, säger Christer Forsberg Philip.

Stockholms stad har samarbetat med it-leverantören Tieto under många år. Det nuvarande avtalet löper åtminstone två år till, säger Christer Forsberg Philip.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.