Foto: TT

Nära hälften av Stockholms skolor ser föräldrapåverkan som ett problem

Uppdaterad
Publicerad

Att engagera sig i sitt barns skolgång ses av de flesta som en positiv sak. Men enligt en enkätundersökning som SVT gjort bland Stockholms grundskolor svarar 41 procent att föräldrars försök att påverka verksamheten är ett problem.

Är föräldrar som försöker påverka skolverksamheten ett problem på er skola? Det är frågeställningen som SVT Stockholm skickat till stadens grundskolerektorer. Av de svarande uppger 41 procent att det är ett problem. En lägre andel privata skolor uppger att det är ett problem  medan bland de kommunala skolorna säger 43 procent att föräldrars vilja att påverka skolan är ett problem.

Rektorerna har haft möjlighet att skriva fritt om sina upplevelser när det kommer till föräldrapåverkan. Här framkommer mycket olika bilder beroende på vilken skola som svarar. En rektor i Farsta anser att frågan är märkligt ställd då föräldrars engagemang inte kan ses som negativt. En annan skola i Norrmalm ser däremot fenomenet som ett av de största problemen för skolan.

Citat från rektor i söderort.
Citat från rektor i innerstan.

Bryter man ner svaren per stadsdel kan man se att rektorer i Östermalm, Norrmalm, Bromma och Enskede-Årsta-Vantör i mer än hälften av de svarande skolorna ser föräldrars engagemang som ett problem. Tvärtom uppger ingen skola i Skärholmen, Hässelby-Vällingby och Kungsholmen att det skulle vara ett problem att föräldrar försöker påverka verksamheten.

Så gjordes undersökningen

SVT Nyheter Stockholm har skickat ut en enkätundersökning till samtliga grundskolor i Stockholms stad.

Av dessa har 50 procent svarat på undersökningen.

58 procent av skolorna som svarade var kommunala – 40 procent var privata.

Enkäten genomfördes under oktober månad 2018 genom ett webbformulär.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.