Det är Stockholms stad som tillsammans med bland andra Scania, KTH och McDonalds nu testar att köra ut varor på nätterna i stället för dagen.
– I en växande stad med stor trängsel måste man våga tänka nytt. Om vi kan hitta tysta lösningar och med hjälp av ny teknik styra om tung
trafik från rusningstid till andra tider på dygnet, kan det både leda till minskade köer och bättre miljö, säger Robin Billsjö som är godsstrateg på trafikkontoret i Stockholms stad.
Mindre buller
Genom så kallad geofencing – en teknik där ett fordon lite förenklat sagt fjärrstyrs av en dator – så slår den här lastbilen automatiskt om till eldrift när den kör in innanför tullarna. Det gör att den inte släpper ut någon koldioxid och dessutom bullrar mindre.
Hastigheten styrs också automatiskt, så att lastbilen inte kan köra snabbare än 45 kilometer i timmen.
Än så länge finns det bara en lastbil av det här slaget som levererar varor på nätterna, men utvecklingen spås gå snabbt.
– Om fem-tio år kommer alla transporter att vara eldrivna, säger Ulf Ceder som arbetar med framtida transportlösningar på Scania.
Dyrare men effektivare
Att ha hållbara transporter kommer att bli allt viktigare i framtiden, menar alla parter som är med i det här pilotprojektet.
Och även om det kostar mer att ha chaufförer som arbetar nattetid, kan det ändå löna sig med nattleveranser.
– Vi ser att framkomligheten ökar vilket gör att transporterna går snabbare. Och eftersom vi har färre gäster på restaurangerna på nätterna går det smidigare att ta emot varorna då, säger Henrik Nerell som är hållbarhetschef McDonalds.