En man i 30-årsåldern, kopplad till tjänsten Uberpop, döms till böter för bland annat olaga taxitrafik. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT

Nederlag för omstridda Uber

Uppdaterad
Publicerad

Den omdiskuterade taxitjänsten Uber möter ytterligare motstånd. Nu döms en förare i Stockholm som varit ansluten till deras tjänst Uberpop för olaga taxitrafik och brott mot taxilagen av Svea Hovrätt.

Mannen, som är i 30-årsåldern, hade använt Uberpop-appen under två dagar och genomfört 3-4 körningar när polisen stoppade honom. Han har varken taxitrafiktillstånd eller taxiförarlegitimation.

I september friades mannen från anklagelserna om olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen av tingsrätten. Rätten konstaterade visserligen att han hade bedrivit taxitrafik, men att detta inte skedde uppsåtligen.

Döms till böter

Svea hovrätt resonerar något annorlunda och anser att mannen bör dömas. Påföljden blir 50 dagböter om 200 kronor.

– Vi bedömer att han kan dömas för detta med hänsyn till att han har känt till de faktiska omständigheterna som gör att det här blir taxirörelse, och han måste anses ha haft uppsåt, säger hovrättspresident Fredrik Wersäll, till TT.

– Sedan att han inte känt till regelsystemet som är uppbyggt kring vad som är taxirörelse och inte, det leder inte till att han kan vara fri från ansvar, fortsätter han.

Uberpop är Ubers billigaste tjänst. Enligt en genomgång som Dagens Nyheter publicerade i början av mars har 21 förare hos Uberpop dömts för olaga taxitrafik av tingsrätterna i Stockholm och Göteborg. Nästan alla fallen har överklagats till hovrätten.

Varken Fredrik Wersäll eller mannens advokat känner till att något annat fall avgjorts i hovrätt.

”Besvikna”

Oliver Carrà, talesperson för Uber Norden, säger att företaget inte ser det som en dom mot Uber men att utslaget är en besvikelse.

– Vi fortsätter stötta de berörda förarna så mycket vi kan samtidigt som vi fortsätter de diskussioner vi för med relevanta myndigheter och beslutsfattare för en ny och framtidssäker reglering och lagstiftning för samåkning i Sverige.

TT: Finns det anledning för Uber att vara ännu tydligare mot förarna som är anslutna till er tjänst om vilken risk det kan innebära, att de kan bli dömda?

– Vi pratar med förarpartners när de ansluter sig. Vi informerar dem om hur man betalar skatt och andra skyldigheter de har. Det är klart att det alltid finns en diskussion om vilken grad av tydlighet man lägger det på, men vi upplever att vi är tydliga.

Fakta: Har mötts av protester

Taxitjänsten Uber finns i dag i ungefär 400 städer runt om i världen och har mötts av starka protester då många anser att det utsätter den traditionella taxinäringen för illegal konkurrens. I bland annat Spanien och Thailand har Uber förbjudits att bedriva verksamhet.

Uber använder en app för att koppla ihop passagerare och förare och bilarna har inga taxametrar. Företaget hävdar att tjänsten Uberpop, som det aktuella fallet gäller, är en samåkningstjänst och accepterar förare utan taxilegitimation och yrkestrafikstillstånd.

Frågan om Uber ska ses som en transporttjänst eller en förmedlingstjänst behandlas för närvarande av EU:s domstol.

Källa: Uber, Dagens Nyheter, TT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.