Strax innan kl 14.00, då Norra länken skulle invigas, ringlade kön lång utanför tunnelmynningen Frescati.
Många bilster och motorcyklister ville vara först att premiärköra den nya vägsträckan.
Längst fram i kön stod ett stort gäng motorcyklister.
– Den här tunneln behövs verkligen för att lösa trafikinfakten i Stockholm, säger Nina Wallenberg, från Sveriges Motorcyklister i Stockholm, när hon väntar på att bommarna ska slå upp.
100.000 fordon varje dygn
Varje dygn beräknas mellan 90.000 och 100.000 fordon åka genom Norra länken på sträckan Värtan – Frescati – Norrtull.
Målet är att den tunga trafiken på bland annat Valhallavägen ska ledas ner i tunnlarna och göra säkerheten och miljön bättre på innerstadsgatorna.
Om två år invigs sista etappen mellan Norrtull och Tomteboda.
Norra länken kopplas då ihop med Essingeleden och Södra länken och bildar en båge runt Stockholms innerstad.
– Det är oerhört betydelsefullt för Stockholm att Norra länken nu är klar efter 40 års debatt och diskussion. Nu äntligen slår vi upp dörrarna, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm till ABC.
Började planeras på 60-talet
Norra länken, som började planeras redan på 60-talet, är norra Europas största tunnelprojekt.
Den slutgiltiga kostnaden för arbetet beräknas bli runt 10,6 miljarder, drygt två miljarder mindre än man tidigare räknat med.
– Hela Stockholm är som en trafikinfarkt, så det är värt de pengarna, säger Olle Henriksson från Sveriges Motorcyklister i Stockholm.
Norra Länken innehåller, förutom körbanor, också en hel del konst.
50 miljoner kronor har satsats på att smycka tunneln och trafikanterna kommer att köra genom trafikplatser som vintern, skogen, vattnet och ängen.