Pendelbåtslinjen har fått åtta nya stopp, med Ropsten som knutpunkt. Boende på öarna Tranholmen och Storholmen fick tidigare klara sig utan pendelbåt vintertid, men nu blir det ändring på det.
– Det har varit mycket eget initiativ och egna lösningar. Det här blir en jättestor förändring för oss på ön och gör det möjligt som familj att klara sig utan flera båtar, säger Tranholmsbon Mikael Sjöbeck.
”Fin genväg in till stan”
Mikael Sjöbeck tror att den utökade linjen kan ändra resbeteendet bland många som bor i närheten av bryggorna.
– Det blir en fin genväg in till stan från flera öar. Att ta båten är lite som att tänka utanför boxen.
Utökningen gör att kostnaden för linjen ökar från runt 60 miljoner kronor till dryga 100 miljoner kronor om året. Avtalet gäller i sex år framöver.
Skärgårdsregionrådet Gustav Hemming (C) tror på en ”superpendelbåtslinje”.
Trafik kan flyttas vid lågt intresse
Vad gör ni om det här inte visar sig bli den succé du hoppas på?
– Det som är fiffigt med det här avtalet är att vi tillsammans med trafikoperatören kan vi flytta trafik inom avtalsområdet. Skulle det vara så att det till exempel blir litet intresse mellan Stockholm-Nacka, då kan vi flytta mer trafik till öarna i Stora Värtan.
– Men jag tror att den största risken är att det här inte kommer att vara tillräckligt, för resandet ökar snabbt, säger Gustav Hemming.
Linje 80 (de nya stoppen är fetmarkerade)
Nybroplan
Allmänna gränd
Saltsjöqvarn
Finnboda
Kvarnholmen
Blockhusudden
Nacka strand
Dalénum
Frihamnen
Ropsten
Tranholmen
Ekudden
Sticklinge (Inte färdigställd än.)
Storholmen S
Mor Annas Brygga
Storholmen Östra (Ej is/vintertid eller i rusningstrafik)
Frösvik (Ej is/vintertid eller i rusningstrafik)
Storholmen Norra (Ej is/vintertid eller i rusningstrafik)
Källa: Region Stockholm