– Jag ser att det kan bli en utmaning för det är ett nytt, relativt oprövat koncept. Man ska ta sig upp till markytan via hiss. Rätt mycket folk ska evakuera via den vägen och det återstår att se hur man löser det, säger Anders Palm som är brandingenjör på Storstockholms Brandförsvar.
– Grunden är att den här anläggningen och tunnelbanan generellt skall kunna utrymmas utan vår hjälp, fortsätter han.
Hissarna skall gå vid strömavbrott
Åtta automatiserade snabbhissar kommer vardera kunna föra upp 30 personer från plattformen hundra meter under jord till parken på en halv minut. Hissarna kommer vara utrustade med reservaggregat vilket betyder att de även skall fungera vid strömavbrott.
Andreas Burghauser som är projektchef för stationen Sofia berättar att planen är att det skall finnas olika utrymningsvägar.
– Hissarna kommer att vara den primära utrymningsvägen. Sedan finns det även en andra utrymningsväg via utrymningstrappor som vi kommer ha i samma schakt där hissarna ligger.
Förutom hissar och trappor kommer det även finnas en servicetunnel. Servicetunneln kommer att kunna användas av räddningstjänsten när de behöver ta sig till plattformen med sina fordon.
Vill ha tydligare besked
Anders Palm berättar att det från projektets håll råder bristande tydlighet i frågan om säkerheten på stationen.
– De får visa oss och stockholmarna att det här är en lika trygg miljö som att utrymma de andra stationerna som skall byggas som ligger på markplan.