Ny regler vid förseningar i kollektivtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Från och med idag ändrar SL sina ersättningsregler vid förseningar. Enligt den nya lagen blir det prisavdrag på SL-korten efter tjugo minuters förseningar och mer pengar om du tvingas åka taxi.

Från och med den 1 april börjar en ny lag att gälla som ger förhöjt skydd för kollektivresenärer vid förseningar. Tidigare kunde den som blev försenad i kollektivtrafiken i över 20 minuter, få ersättning för resor med alternativa färdmedel upp till 800 kronor. Från och med idag höjs beloppet upp till 1.110 kronor om man tvingas ta taxi eller egen bil.

Nu kan man också få tillbaka hela eller en del av biljettpriset om det är förseningar på över tjugo minuter. Vid förseningar på över en timme går det att kräva ersättning på hela beloppet. Men med den nya lagändringen får nu resenären kortare tid på sig att begära ersättning vid förseningar, tidigare var det tre månader efter den 1 april har man två månader på sig.

Så beräknas prisavdraget

För zonbiljetter och reskassa gäller det belopp som du betalat för biljetten. Reskassan måste ha använts för att du ska kunna få tillbaka pengar vid en försening.

För periodbiljetter baseras prisavdraget på ett genomsnitt av hur många resor de flesta gör på den typen av biljett. Till exempel kan du som reser på en 30-dagarsbiljett till helt pris få tillbaka 9 kronor vid en försening på över 20 minuter, 13 kronor om förseningen är över 40 minuter och 18 kronor om förseningen överstiger en timme.

Läs mer om förseningsersättningen på sl.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.