Uppsatta kameror med sensorer räknar hur många människor som rör sig i ett område och därefter anpassas hastighetsgränser efter gångflödena. När det är mycket folk sänks hastigheten på skylten från dagens 30 km/h till 15 km/h.
Använder samma teknik som för elsparkcyklar
I pilotprojektet ingår också ett test av så kallat geo-staket, mer känt som geofencing, där tre stora transportföretag deltar. I deras fordon har en mjukvara installerats så att chaufförer inte kan köra fortare än den gällande maxhastigheten i testområdet.
– När hastighetskyltarna växlar till 15 km/h regleras också de geostyrda fordonen ner till 15 km/h. Det är samma teknik som används för elsparkcyklar i vissa områden av staden, säger Johanna Salén trafikplanerare på trafikkontoret Stockholms stad.
Under hösten kommer Stockholms stad utvärdera projektet tillsammans med transport- och teknikföretaget och därefter beslutas det om projektet fortsätter och om fler platser kommer utrustas på samma sätt.
Pilotprojektet
• Två kameror uppsatta i korsningarna Krukmakargatan/Timmermansgatan och Björngårdsgatan/ Högbergsgatan för att mäta antalet gående.
• Transportörer som medverkar i projektet är HAVI, Dagab och Martin&Servera. Mjukvara som installeras i deras leveransfordon kommer från Scania.
• Farten är rekommenderad och därför ges inte inte böter om bilförare kör fortare än rekommenderad.
Källa: Stockholms stad