transportfordon och skyltning

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På 6 platser runt Södermalmsskolan och Björngårdsskolan vid Mariatorget på Södermalm sätts det upp flexibla hastighetsbegränsningar. Foto: Lisa Liljefors/SVT

Ny teknik testas i Stockholm för att få ner hastigheten vid skolor

Publicerad

På Södermalm pågår ett pilotprojekt där hastighetsgränser för trafiken ska anpassas efter gångflödena runt skolor. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten för gående, särskilt barn.

– Vi har valt ut skolområden runt Mariatorget där det också kör mycket leveransfordon, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Uppsatta kameror med sensorer räknar hur många människor som rör sig i ett område och därefter anpassas hastighetsgränser efter gångflödena. När det är mycket folk sänks hastigheten på skylten från dagens 30 km/h till 15 km/h.

Använder samma teknik som för elsparkcyklar

I pilotprojektet ingår också ett test av så kallat geo-staket, mer känt som geofencing, där tre stora transportföretag deltar. I deras fordon har en mjukvara installerats så att chaufförer inte kan köra fortare än den gällande maxhastigheten i testområdet.

– När hastighetskyltarna växlar till 15 km/h regleras också de geostyrda fordonen ner till 15 km/h. Det är samma teknik som används för elsparkcyklar i vissa områden av staden, säger Johanna Salén trafikplanerare på trafikkontoret Stockholms stad.

Under hösten kommer Stockholms stad utvärdera projektet tillsammans med transport- och teknikföretaget och därefter beslutas det om projektet fortsätter och om fler platser kommer utrustas på samma sätt.

Vid stora gångflöden i området kan transportfordonen inte köra snabbare än 15 km/h. Foto: Grafik SVT

Pilotprojektet

• Två kameror uppsatta i korsningarna Krukmakargatan/Timmermansgatan och Björngårdsgatan/ Högbergsgatan för att mäta antalet gående.

• Transportörer som medverkar i projektet är HAVI, Dagab och Martin&Servera. Mjukvara som installeras i deras leveransfordon kommer från Scania.

• Farten är rekommenderad och därför ges inte inte böter om bilförare kör fortare än rekommenderad.

Källa: Stockholms stad

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.