Nya Lidingöbron bör vara högre menar kritiker

Uppdaterad
Publicerad

Den nya bron till Lidingö bör vara högre, det tycker både Stockholms spårvägar och Handelskammaren.

Vad Stockholms spårvägar och Handelskammaren däremot inte är överens om är huruvida det ska gå spårväg eller tunnelbana till Lidingö.

När det kommer till frågan om Lilla Lidingöbron är de båda organisationerna dock överens om att bron bör byggas som en hög bro så att det går att dra spår till Lidingö centrum. I dagsläget får resenärerna åka buss till centrum. Stockholms spårvägar räknar med att Lidingöbanan skulle få betydligt fler resenärer om det byggdes spår förbi centrum och Torsvik, det skriver Dagens nyheter.

Lidingö stad planerar lägre bro

Men Lidingö kommuns plan är att bygga en bro i ett lågt läge med mindre än sex meters segelfri höjd som inte går att öppna, något som kritiseras av seglarkretsar och sjöfart.

Dagens bro har stått i 90 år och har en dispens som gör att den inte behöver öppnas. Om det fortfarande kommer att gälla när den nya bron byggs, återstår att se.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.