– Det här är det första försöket att beräkna omfattningen för detta i Stockholms län, säger Sonja Råberg, miljöhandläggare vid Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen har med de nya mätmetoderna tagit fram en rapport som bygger på modeller för att beräkna risken för erosion som orsakas av svallvågor på ytan och från så kallade avsäkningsvärden (effekten som uppstår då fartyg pressar undan vattnet framför sig innan vattnet återvänder när fartyget har passerat). Även erosion på grund av naturliga vågor har beaktats.
Resultatet visar att 38 kustvattenförekomster har hög eller god hydromorfologisk status, 22 har måttlig status, 20 hade otillfredsställande status och tre dålig status.
Inte påverkan från fritidsbåtar
I studien har inte påverkan från fritidsbåtar tagits med då deras erosionseffekt beräknas vara så liten. I stället handlar det om påverkan från passagerartrafik och större fartyg.
Länsstyrelsen har även tagit fram ett heltäckande kartskikt över Stockholms län som visar den beräknade risken för erosion från naturliga faktorer, båt– och fartygsinducerade krafter.
– Kartskiktet visar risken för erosion enbart utifrån beräkningsmodellerna. Den verkliga erosionen kan dock påverkas av andra faktorer som inte finns med i modellerna, till exempel om det är hårdbotten eller mjukbotten, säger Sonja Råberg.