• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här är spårvagnarna som ska gå till Solna

Uppdaterad
Publicerad

Nya mönster på sätena, handikappanpassning och modernare teknik, så ska den nya spårvagnsmodellen se ut som ska trafikera tvärbanans förlängning.

– Vi bygger ut systemet, vi får en ny gren av tvärspårsvägen. Från Alvik, via Sundbyberg till Solna. Då behöver vi 15 nya spårvagnar för att trafikera hela linjesträckningen, säger det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Och det är en efterlängtad förlängning.

–  Det är renare framförallt och lätt att hoppa på och av, säger Anita Steinbach i Sundbyberg.

– Jag går i skola i Bromma så det går mycket smidigare att åka med tvärbanan, säger Sara Andersson som bor i Sundbyberg.

25 miljoner per vagn

Men smakar det så kostar det. De nya vagnarna går på 25 miljoner styck. Hela förlängningen kostar tre miljarder.

– Om vår region ska kunna fortsätta att växa och vara konkurrenskraftig så måste vi ha en lika bra eller bättre kollektivtrafik än i dag. I framtiden kommer det att finnas spårvagn, vi bygger ut tunnelbanan och vi kommer att köpa nya bussar. Pendeltågen kommer också att gå tätare, säger Christer G Wennerholm.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.