Idag presenterade Huddinge kommun, Stockholms stad och region Stockholm ett nytt avtal för Spårväg Syd. Avtalet innebär att projekteringen och planeringen startar redan år 2020 istället för år 2024. Därmed planeras även själva bygget också bli klart fyra år tidigare, det vill säga år 2030 istället för år 2034.
Spårväg Syd är en del av regeringens infrastrukturprojekt Sverigeförhandlingen. Den ska byggas för att ge spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö i södra Stockholm, och ska bland annat gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen.
– Totalt blir det 16 nya stationer på sträckan, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
”En bra dag för Huddinge”
I projektet åtar sig att Huddinge kommun att färdigställa 18.500 bostäder till år 2035 och kommunen hoppas också på många nya arbetstillfällen.
– Det är en bra dag för Huddinge. Spårväg Syd blir en extra motor i södra Stockholm där vi får kraft till bostadsbyggande och skapande av nya arbetsplatser. Ny kommunikation kan locka hit tunga investeringar till södra Stockholm, där arbetsplatser behövs, och förhoppningsvis kan vi få hit företag som saknas idag, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.
Redan 2017 kunde SVT Nyheter Stockholm rapportera om att kommuner, landsting och regering gjort upp om en miljardsatsning på kollektivtrafik och bostäder i Stockholmsområdet. Det handlade då om Spårväg Syd, T-bana till Älvsjö och Hagalund samt Roslagsbanan till T-Centralen.
Oppositionen försiktigt positiv
– Det är bra att planeringen av Spårväg Syd tidigareläggs. Men det är tråkigt att tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan, som också ingår i samma Sverigeförhandling, inte tidigareläggs. Speciellt med tanke på det stora behovet i ett växande Stockholm, säger oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S).