• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Den grönblå majoriteten är positivt inställd till försäljningen medan alla i oppositionen förutom SD är kritiska. Hör om åsikterna som går isär. Foto: Lovisa Dehlin/SVT

Beslutet om Engelska skolan får köpa Gubbängsskolan skjuts upp

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen skulle ett beslut tas i kommunfullmäktige ifall Internationella engelska skolan (IES) får köpa Gubbängsskolans lokaler eller inte. Men beslutet bordlades, eftersom oppositionen ställer sig emot försäljningen.

– Det är förstås tråkigt att oppositionen vill att ärendet återremitteras, eftersom det är en bra affär för stockholmarna. Det finns ingen anledning att skattebetalarna ska behöva betala fristående aktörers verksamhetslokaler, skriver stadsbyggnadsborgarråd Joakim Larsson (M), till SVT.

Internationella engelska skolan har huserat i lokalerna sedan slutet av 90-talet, men då som hyresgäst. Och sedan det stod klart att IES skulle få möjligheten att köpa skolan som man hyrt har det uppstått en konflikt mellan den blågröna majoriteten som vill sälja skolan, och opposition som inte vill det.

Inte oväntat håller inte oppositionen med.

– Alliansens och Miljöpartiets plan är att sälja av ”ej strategiska fastigheter”. Att skolor inte skulle vara av strategiskt värde för Stockholm vänder vi oss starkt emot. Nu ger vi det grönblå styret mer betänketid att fundera över sitt beslut som riskerar att påverka staden en lång tid framöver, skriver Feministiskt initiativs gruppledare Lisa Palm i en kommentar till SVT.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.